
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013) ISSNb1899-5101  89

ORIGINAL ARTICLE

Bias, partisanship, journalistic norms 
and ethical problems in the contemporary 

Hungarian political media 

Balázs Sipos
E Ö T V Ö S  L O R Á N D  U N I V E R S I T Y,  H U N G A R Y

ABSTRACT: Journalistic norms have changed in the last 20 years in Hungary. Democratic journal-
ism appeared by 1989, when the power of the communist party disappeared at a stroke. Journalists 
became free, and they “enjoyed” the internal-pluralism and supported their diff erent parties. On the 
other hand the parties tried to use the political media as an instrument. As a consequence of this situa-
tion the main question of political journalism became the pro-government and the anti-government 
behavior in the 1990s. Th ose biases have caused semi-investigative journalism and simulated-investi-
gative journalism in the last 10 years.

KEYWORDS: partisanship, journalistic norms, media ethic, semi-investigative journalism, Hungary

INTRODUCTION

When the norms of journalism and the questions of media ethics are studied in 
some democratic countries, on the one hand, the state of the journalistic profes-
sion and the level of professionalism are analysed, and on the other hand the media 
system is the focus of analysis. It is simple to explain that. Journalism is a social phe-
nomenon continuously reacting to social changes, under which is its development. 
It is determined by external, bureaucratic interventions, media policies, techno-
logical changes of the media industry, the self-determinations and self-descrip-
tions of the journalists, and it is aff ected by the media consumers (Bromley, 1997, 
pp. 330–350; McNair, 1998, pp. 61–65). Th at means that the “professional status” of 
journalism is dynamical (Boyd-Barrett, 1995, pp. 270–276), changing under the ex-
ternal eff ects mentioned above–and concurrently the system of professional norms 
is also changing, determining the quality of journalism (Schulz, 2001, pp. 47–57).

Th e change of norms (and, concurrently, also the change of professionals status) 
means that the journalists and the members of the public have diff erent opinions 
on what the correct practice of journalism is. Th e “correct practice” relates to the 

cej10.indb   89cej10.indb   89 2013-03-20   13:03:142013-03-20   13:03:14



Balázs Sipos

90  CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013)

internal operation system of editorial offi  ces, such as for instance the concepts on 
news value and objectivity, in other words, the method of the production of news 
items (Palmer, 1998, pp. 385–388). It also extends to more general principles: 
a key question is the “correct explanation” of the principle of the freedom of speech. 
In other words: the question is how journalism should operate in a democracy 
(Christian, 2009). Th is is a problem of central importance not only from the aspect 
of the operation of a democratic political system, but also from that of the place of 
journalism, of its social position. Because (as Angela Phillips argues with reference 
to the famous book about media systems by Hallin and Mancini)

In a modern democracy, journalism derives authority from its claim to provide an essential contri-
bution to democratic functioning. Th at authority in turn rests upon an expectation that journalists 
will behave according to a certain set of ethical standards, in relation to truth telling, fairness and 
the duty to inform citizens on events that matter. (Phillips, 2012, p. 135)

Th is social role — interpreted in a broad sense of the term — is also refl ected by 
the fact that a reliable and clear information supply, the protection of the rights of 
the public, and the responsibility of the formation of public opinion are among the 
most frequent elements of the ethical code of journalism in democratic countries 
(McQuail, 2010, pp. 172–173).

Th is is also the approach in this study when analysing how the norms of political 
journalism have been changing in Hungary aft er 1989/1990 and what the notion of 
“correct practice” has meant. Or more exactly I describe how journalists considered 
and consider what their social role was/is, what they believed/believe the relation-
ship should be between the media and politics. I try to show how these beliefs have 
shaped the practice of journalism. My opinion is that these days we see a low level of 
professionalism, and — linked to that — the instrumentalization of the media, one-
sidedness of journalists and media-contents, and the emergence of various types of 
biases (Dobek-Ostrowska, 2011, pp. 193–202).

Th is study is based on analysis of some articles and other written sources that 
show the ideas of editors, journalists and party supporters in the last two decades 
about the bias and partisanship in journalism, as well as written and oral interviews 
with Hungarian journalists and editors about the “correct practice.” Th is study is 
also based on analysis of media ethics cases in the last decade that show political 
clientelism and the level of professionalism in Hungarian journalism. Th e sample 
of selected cases is not representative but they are from diff erent types of written 
media (public news agencies, right and left  wing instrumental media and independ-
ent news pages) and I try to distinguish the diff erent types and degrees of bias and 
partisanship from the “passive loyalty” to the active form of reality.

ANTECEDENTS 

Th e relationship of journalism in Hungary aft er 1989/1990 to “traditions” can be 
described by a seemingly controversial statement. On the one hand journalists can 

cej10.indb   90cej10.indb   90 2013-03-20   13:03:142013-03-20   13:03:14



Bias, partisanship, journalistic norms and ethical problems

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013)  91

no longer rely on their earlier journalist routines, because those were shaped under 
the conditions of dictatorship. On the other hand not one single journalistic norm 
had existed during the communist system; apart from the journalism the ruling 
political party expected from the profession, there were journalists who attempted 
to meet certain Western professional standards in their work, more or less suc-
cessfully. Th e subject of one of the interviews I made (a TV journalist at the time 
of the event) during my studies told me, that during the 1970s he had been on a 
professional scholarship in the USA, enabling him to study the operation of some 
editorial offi  ces.1 Aft er his return to Hungary he reported on his experiences to 
his boss, among others on the basic principles of objectivity, namely, that a piece 
of information had to be checked from two sources. “Forget it” — was the answer. 

Th e answer can be regarded as natural, as at that time the news items had been 
based on offi  cial sources or offi  cial explanations, and there was no question of 
checking them. But for journalists specialized in one scope the norm of objectiv-
ity during the discussed three decades had always been more strictly obeyed. Th is 
means that before the change of the political/economic system that applied to the 
work of economic journalists or those dealing with theatres. One journalist work-
ing for the weekly Film, Színház, Muzsika [Film, Th eatre, Music] had been charac-
terised by a former colleague in 2004 as follows:

He operated genuine bourgeois journalism with a weekly which served the cultural guidelines of 
the Hungarian Socialist Workers’ Party. His writings stood out (among others) with their strictly 
exact data and lapidary stylistic perfectness from the horrible context. (Molnár Gál, 2004, p. 12)

But we have to mention the Weekly World Economy (HVG) fi rst as the most 
important specialised journal. Although the political environment did not allow it 
theoretically the editors and journalists of it observed Western professional stand-
ards before 1989. Because of this running tradition this weekly has become the most 
important place for precise and investigative journalism in Hungary aft er 1989 — 
and partly because of the possibility the editors could own their weekly in the 1990s, 
which was a thriving and independent weekly (and a European professional in-
vestor, Westdeutsche Allgemeine Zeitung, bought 75 percent of the HVG in 2003).

On the other hand, the specialised press also had (or may have had) political 
tasks. Th e subject of another interview I conducted, used to work for a sports paper 
during the 1980s, and there football players used to be graded on a scale of one to 
ten. Th e Hungarian national team training for the FIFA World Cup of 1986 had 
been expected to achieve good results, and to “save the spirit” of the team the party 
headquarters instructed the paper not to give less than fi ve points to any of the team.

1 I made four interviews in 2004 to prepare an article about journalist norms in the Communist 
regime and in the fi rst decade of the democratic regime in Hungary with Róbert Takács (Takács 
& Sipos, 2005).

cej10.indb   91cej10.indb   91 2013-03-20   13:03:142013-03-20   13:03:14



Balázs Sipos

92  CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013)

By the 1980s, however, the role concepts diff erent from those of the offi  cial so-
called Communist journalism became more prevalent, as the workers of the me-
dia tried to suit also the requirements of the public and apply certain professional 
standards, trying to fi nd a balance between the service of the authorities and the 
expectations of the public. Th at was how the offi  cial hierarchy and the professional 
hierarchy were split. In other words (to make it simpler) two types of hierarchy 
emerged in the profession: an “offi  cial” one (based on ideology or power norms) 
and a professional one. Th at was not unique in countries with state socialism (see 
Curry, 1990, pp. 15–33, 205–211).

EXPERIMENT OF THE ADAPTATION OF THE LIBERAL MODEL OF JOURNALISM

Peter Gross (2004, p. 111) distinguishes three phases of the change following Dank-
wart Rustow’s analysis in his article about Eastern European media transition. He 
writes:

the preparatory phase in which there is a breakdown of the non-democratic regime is the media’s 
t r a n s i t i o n  f r o m  communist forms in 1989, begun in some countries, it could be argued, 
before 1989, thanks to well-developed underground and alternative media.

As we have seen, some editors and journalists used Western professional prac-
tices before 1989 and as a consequence a professional hierarchy emerged in Hun-
gary. Moreover, all of the journalists and editors agreed (or said) in 1989/1990 that 
the Western or liberal norms of the profession should be followed (Bajomi-Lázár, 
2002, pp. 57–64; see Fletcher & Pallai, 2000). So the adaptation of the Western or 
liberal model of journalism would have been caused during the transition by the 
tracking of Western professional practice in the special Communist environment, 
by the endeavour to enlarge the independence of editorial offi  ces before 1989, and by 
the accepted idea of liberal norms in 1989/1990. But the environment of political 
journalism hindered it. Consensus democracy had changed to a majoritarian po-
litical system at the end of the 1990s and it had changed to “dominant-power poli-
tics” aft er 2010 (see Carothers, 2010, pp. 83–86). It means that the political basic of 
the liberal model of journalism was wasted. For example, the public broadcasting 
service worked the control of the current governments because Hungarian political 
culture was typifi ed in general that parties try to use the media as their instrument. 
So in contempt of the advantageous situation of the year 1989/1990, the replacing of 
the Communist model with the liberal one was unsuccessful in Hungary, as it was 
in other East-Central European countries (Lauk, 2009, p. 71).

Freedom or loyalty?

By the turn of 1988/1989 the power of the ruling Magyar Szocialista Munkáspárt 
(Hungarian Socialist Workers’ Party) (MSZMP) started to break in Hungary. In 

cej10.indb   92cej10.indb   92 2013-03-20   13:03:142013-03-20   13:03:14



Bias, partisanship, journalistic norms and ethical problems

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013)  93

January of 1989 the Agit-Prop Committee of MSZMP realised with shock that with 
Népszabadság, the central daily of the party, journalist professional aspects over-
ruled political aspects (Sipos, 2010, pp. 74–75). During early 1989 they established 
that certain programmes on Hungarian Radio (MR) and Hungarian Television 
(MTV) were openly against socialism, but the party could do nothing against that 
situation (Sipos, 2007, pp. 371–373). As a former journalist of the paper at that time, 
Ervin Tamás recalled that in 1989, “party power was in the process of sinking and 
the power of the press in that of emerging” (Varga, 2001, p. 11). 

Th e absence of a real owner encouraged parts of the editorial offi  ces of papers 
to fi nd themselves foreign trade investors as a long-term solution, investors who 
would provide for the independence of the given paper as well as capital needed for 
development. Th e latter meant that for instance, they became subscribers to the ser-
vices of foreign news agencies, demand increased for their own network of foreign 
correspondents and technical developments were also needed, so that the media 
could provide the readers with the latest news items. (In Hungary computer-based 
editing had not been widespread.) Th us, the reason for fi nding an owner was the 
internal requirement of meeting the professional norms of journalism, such as in-
dependence, objectivity and fast information supply.2 Another reason was to make 
it harder for the opposition to gain media position in the case of former MSZMP 
papers. On the other hand the journalists of those papers were afraid of the nation-
alization of the former communist party’s property including the publishing house, 
because it could mean the loss of their positions.

Th us in 1989 journalists had already the possibility of supporting democratic 
political forces, and many of them availed themselves of that opportunity. So the 
media became a scene of the struggle for the change of the political/economic sys-
tem, and that also meant it supplied information on the democratic transformation, 
disbursed the relevant ideas and disputes, and even played a role in the reconcili-
ation of interests. Th us the political role of journalists remained, but compared to 
the late Kádár system it had changed signifi cantly.

Understandably, the idea that the media were the “fourth estate” quickly be-
came popular among journalists, believing that as members of that fourth branch 
of power they could not only control the other three branches of power (the “legis-
lative,” “executive” and “judiciary”), but also off ered the possibility of politics mak-
ing. Th eir concept of power was also refl ected by the story I heard from my third 
interview subject. In 1990, aft er the fi rst free elections he became the head of the 
Magyar Távirati Iroda (Hungarian News Agency). As he explained, once in 1990, 
Prime Minister József Antall (Hungarian Democratic Forum, MDF) delivered an 
address that the journalists of the news agency did not want to report on, because 

2 For example the journalists of the daily Magyar Nemzet (which was the most important paper 
of the oppositional movements at that time) could elect their editor in chief in January 1990, while 
searching for an owner.

cej10.indb   93cej10.indb   93 2013-03-20   13:03:152013-03-20   13:03:15



Balázs Sipos

94  CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013)

it happened late in the evening. Th e staff  of the prime minister had not distributed 
in advance the text of the address enabling the staff  of the agency to “comfort-
ably” prepare their report in advance during the aft ernoon. Th e head of the news 
agency learned about the issue at night, when he himself wrote the report. Th e 
following morning, having noticed the news item issued by the agency, journalists 
commented: “gradually politicians will come to understand that in case they have 
a programme in the evening they must forward to the press the text of their ad-
dresses.” As he recalled, the head of the news agency had argued that events related 
to the prime minister must always be reported on.

Under such conditions, disputes among the democratic parties made journal-
ists also participate in those disputes, or they wanted to take part in the decision-
making process in political issues. Th at was hinted at also by Ervin Tamás — the 
journalist quoted above — when he said that during the period of the fi rst freely 
elected right wing government “we hit the ceiling too oft en.” In his opinion the 
reason for that was

…we had no routine in democratic practice! […] Today I see politics much more plastically than 
at that time. Th ose days we had the good and the bad guys, we had the “Csurka” danger [refer-
ence to the head of the right end of the biggest government party] and that was that. (Varga, 2001, 
pp. 31, 32)

Th e journalists believed, recalls Pál Eötvös, editor in chief of Népszabadság at 
that time, that their individual and group interests could be realised without limits, 
and “nobody will infl uence the preparation of the papers” and everyone can freely 
disclose his/her political views, right-wing, left -wing, or liberal in one and the same 
newspaper (Varga, 2001, pp. 169–170, 172). To put it simply, the norm of journal-
ism became not objectivity but “free partisanship” in some of the editorial offi  ces. 
In better cases disputes arose in the workshops of papers, programmes on the cor-
rectness of such practice and on the political line the paper or programme should 
represent. Th ese disputes had been decided on by internal power conditions and 
external supporters — such as the government which wanted to see papers, radio 
and TV programmes popularizing its policy. In parallel to that, through privatisa-
tion and government intervention control over the media was partly reinforced 
(Sükösd, 2000, pp. 150–157). National newspapers were privatised. Th e foundation 
of the Hungarian Socialist Party (MSZP, the successor party of MSZMP) remained 
an owner of Népszabadság, Magyar Hírlap (the offi  cial government daily before 
1989) was biased in favour of the liberal opposition party, the Szabad Demokra-
ták Szövetsége (Federation of Free Democrats, SZDSZ) while Népszava rather sup-
ported socialist and liberal politics. Th e privatisation of the fourth old daily paper 
Magyar Nemzet was infl uenced by the government so as to have it purchased by 
the right-wing French Hersant, turning it to the direction of the government. Th e 
government also launched a new daily (PestiHírlap). Similar events occurred on the 
market of weeklies dealing with public life. A struggle had already started in 1991 

cej10.indb   94cej10.indb   94 2013-03-20   13:03:152013-03-20   13:03:15



Bias, partisanship, journalistic norms and ethical problems

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013)  95

for the control of state-owned Hungarian Television (MTV) and Hungarian Radio 
(MR), providing public service and the struggle ended with the two institutions 
becoming government tools.

It is thus obvious that political bias and political parallelism were both typical of 
the operation of the media. Between 1996 and 2010 the media structure changed 
only in that the new media act institutionalised the infl uence of the political parties 
over the media; national commercial TV and radio channels emerged, which follow 
the model of infotainment; and since the early 2000s right-wing (Inforádió, Lánchíd 
Rádió, Hírtévé, Echo TV) and left -wing (Klubrádió, ATV) TV and radio channels 
have also been operating. 

Loyal journalism and partiality 

Th e issues of control over the media, relationship to the various political parties 
and that of bias naturally divided the editorial offi  ces during the early 1990s. Th is 
type of division and the issue of independence-loyalty can be well identifi ed in the 
document prepared in May 1991 by Tibor Pethő, chairman and general editor of the 
editorial board of Magyar Nemzet. It illustrates what had been earlier mentioned on 
the internal situations of editorial offi  ces, on “free partiality”:

Th e camp of our earlier readers does not want to have the current unmatched paper which is 
incapable of representing the principles it declares. It is neither genuinely objective nor authentic. 
Various types of prejudices and biases operate in the editorial offi  ce. It is impossible to prepare 
under such conditions a paper with uniform inwardness. (quoted by Murányi, 1992, p. 205)

In connection with the struggle between the parties, the draft  raises the question 
as to what attitude to take vis-à-vis the government. Th e question was of whether 
the journalists (the journalists of Magyar Nemzet) should be loyal to the govern-
ment or critical regarding its actions (see Bajomi-Lázár, 2001, p. 149). Th is dilemma 
was the key momentum of the changes of the norms of journalism and the role 
concept of journalists in Hungary during the 1990s.

Th e author of the document of 1991 interprets this issue on the basis of the ex-
periences gained during the period of dictatorship:

Criticising the government. Permanent criticism does not improve, but rather deteriorates the 
work of the government. It compels the ministers to care more for the protection of their policy, 
than for the policy itself. […] An unfriendly foreign land uses by choice the criticism published 
in the domestic press against its own country. Th is has been well experienced in the past [dur-
ing the period of state socialism], when we had been using it continuously against the West [the 
democratic countries]. It is in the interest of our enemies to make the Hungarian population lose 
its trust in the government… (quoted by Murányi, 1992, p. 206)

In connection with this concept may I point out, that during the early 1990s 
a serious problem of the Hungarian media came from the absence of competing 

cej10.indb   95cej10.indb   95 2013-03-20   13:03:152013-03-20   13:03:15



Balázs Sipos

96  CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013)

opinions prior to 1989. As in the single party system democratic journalism did not 
exist and aft er the transformation its practice and tradition were unknown. During 
the period of state socialism, journalists could not learn how to mediate political 
pluralism, how to report on disputes, on confl icts. As explained in 1990 by a young 
journalist who started his carrier in 1990 with Népszabadság: his chief editor had 
had similar experience and knowledge on multi-party, democratic journalism as he, 
the starting journalist had (Sipos, 2000, p. 37).

Th e views on the “critical press” and the “loyal press” divided Hungarian jour-
nalists (only a few journalists thought about objectivity as a “correct journalistic 
norm”). One group of them claimed that the loyal media worker was not independ-
ent; the basic problem of his/her work was “trying to serve,” he/she was “attached to 
politics” (Varga, 2001, pp. 174, 189). Th ose belonging to the other group believed 
that “they needed to take a positive approach” to the fi rst freely elected government. 
Th at was the view of the journalists of Pesti Hírlap, the paper founded by the new 
government as well as of Új Demokrata and later also of the employees of Magyar 
Demokrata (Varga, 2001, pp. 195, 201, 203), and many of those working in the me-
dia of public service (Pálfy, 2004).

Loyal journalism thus means service to political parties, and in this sense a more 
general phenomenon: it is typical of both the right-wing and the left -wing media 
that journalists working there are openly committed to partiality (we fi nd examples 
especially to partisan and propaganda type partiality). Th e need for that can be 
formulated by journalists, politicians and groups supporting politicians alike. Th at 
happened in 2003 when a dispute was published during the period August 1st–Oc-
tober 31st in the moderately right-wing weekly Heti Válasz, which was founded 
by the second freely elected right-wing government in 2001. With just a few excep-
tions the participants were not journalists but right-wing intellectuals, who consid-
ered the performance of the Hungarian right-wing press and the radicalism typical 
of certain editorial offi  ces and media workers, on the basis of the support given to 
the biggest right-wing political party, namely the Fidesz Magyar Polgári Szövetség 
(Fidesz Hungarian Civic Union). On the other hand they wrote that the behaviour 
and the radical voice of the right-wing press was caused by the “other side,” mean-
ing the “media superiority” of the “pack of the left  wing media” (see for instance 
Malgot, 2003; Molnár, 2003).

As from the 1990s thus not the norms of “Anglo-Saxon journalism” prevailed 
in Hungary, although at the beginning of the decade all the aff ected partici-
pants seemed to agree that that was the model to follow (Bajomi-Lázár, 2002, 
pp. 57–64; see Fletcher & Pallai, 2000). From our approach the requirement of 
independence seems to be of decisive importance: in the case of journalists not 
independent from political and economic organisations and interest groups it is 
impossible to guarantee the supply of objective and exact information, focused 
on facts to readers, viewers and listeners. Th e authenticity of information supply 
can also be harmed when journalists are considered as propagandists of political 

cej10.indb   96cej10.indb   96 2013-03-20   13:03:152013-03-20   13:03:15



Bias, partisanship, journalistic norms and ethical problems

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013)  97

parties, and so the prestige of the media can also drop – and that was what hap-
pened in Hungary (Vásárhelyi, 1995, pp. 46–48, 53–63; Bajomi-Lázár & Bajomi-
Lázár, 2001).

A subject of my interview, a journalist heading a right-wing weekly was of a 
diff erent opinion on the issues of incompatibility and independence. As he ex-
plained, in Hungary since 1990 party media operate, meaning that specifi c ranges 
of papers and programmes are attached to every political camp and party, and so 
it does not matter that people working there “depend” in person or through their 
family members on their own camps. Th us the political media report only on 
events useful for their parties and do not even strive to mediate the “complete-
ness” of reality. “Th is is not the problem — he explained. — Th e problem is when 
they trespass reality.”

Th e demand of attachment to and promotion of specifi c ideologies aff ected the 
journalist profession also with the consequence that a group consciousness of jour-
nalists did not emerge aft er 1989, as the members of the profession show no solidar-
ity to each other but rather to the political organisations on their sides. A sign of 
that was the establishment in 1992 of the Magyar Újságírók Közössége (Commun-
ity of Hungarian Journalists) organising the media workers sympathising with the 
conservative government then in power: the reason for the establishment was that 
the right-wing journalists who had founded the organisation blamed with politi-
cal partiality the Magyar Újságírók Országos Szövetsége (National Association of 
Hungarian Journalists), which had been the single professional organisation before 
1992. Aft er 1998, during the period of the later right-wing government the Magyar 
Elektronikus Újságírók Szövetsége (Federation of Hungarian Electronic Journal-
ists) was established and that organisation supported the media policy of the biggest 
political party, Fidesz.

Economic reasons can also limit the independence of journalists. Apart from 
the issue of incompatibility we must mention here the relationship between media 
owner and editorial offi  ce. During the 1990s there were several examples to prove 
that the owner founded and /or published the paper not — or not only — for profi t, 
but for social and political position, hoping to gain government orders. Under such 
conditions the media business had not to be necessarily profi table, as the owner 
intended to earn profi t through other businesses. Th e given paper was only an in-
strument in that. Th e owner of the weekly Magyar Narancs convinced the editorial 
offi  ce of the paper of reasons not to publish an investigative article on a leading 
politician in 1998 (Eörsi, 1998). One of the subjects of my interviews told me that 
because of an article published in their paper, the owner — who had business deal-
ings with the aff ected fi rm — fi red the head of the department of domestic politics 
and economics and imposed a penalty over the editor-in-chief. Th e director of the 
same paper was also on the staff  of the election campaign of a left -wing MP in 1998, 
and in that capacity he instructed the journalist to rewrite the interview he had 
conducted with the given politician. 

cej10.indb   97cej10.indb   97 2013-03-20   13:03:152013-03-20   13:03:15



Balázs Sipos

98  CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013)

Th e rate of autonomy of the editorial offi  ce depends partly on the market posi-
tion of the media. Th e role concept of journalists also determines whether they 
accept the interests of the owner as an argument. Surveys show that during their 
work Hungarian journalists care less for the public than for the owner (Vásárhelyi, 
1999, pp. 109–114; Vásárhelyi, 2007, pp. 60–67).

Semi-investigative and simulated investigative journalism

Loyal journalism, bias and the parallels between politics and journalism in Hungary 
mean that not only journalists select the method of presenting an event based on 
the consideration of whether the presentation is useful for the given political party. 
Th ey mean the hiding of some parts of reality. Th ey also mean also the publishing 
of uncontrolled, invented, false pieces of information. 

Th e method of information processing may also be infl uenced by the “assump-
tion” that the journalist may make on a group or politician because of the journal-
ist’s prejudice. It occurred several times around the turn of the millennia, where 
the Hungarian media presented un-checked pieces of information which later 
turned out to be false. For instance in 2001 the left -wing, quality national daily 
(Népszabadság) reported that a right-wing MP received in a brief-case at the gate of 
the National Assembly ten million forints from a deceased relative engaged in the 
oil industry for the arrangement of some matter. Th e next day the daily published 
a denial of its own news item. Th e same daily published in September 2003 a let-
ter claimed to have come from Ede Teller (a noted physicist of Hungarian descent, 
who had already passed away at that time) criticising the activities of the Fidesz, 
the leading right-wing party of Hungary (Teller had been right-wing minded and 
was in accord with the right-wing government which fell in 2002). Later the paper 
acknowledged that the letter had not come from the physicist. Th e explanation for 
both cases was that the editors of the paper were prisoners of their own prejudice: 
they considered it credible that the representative of a right-wing party was corrupt 
as other representatives of that party had already been arrested by the police on sus-
picion of corruption. Th ey also considered it natural that someone should criticise 
the political party they also used to fi nd fault with. For such reasons they did not 
verify the pieces of information they had received.

In Hungary there are two ways of creating news items in the political media, and 
to show it as the product of investigative journalism. Firstly, journalists invent sto-
ries and they try to make them happen, to be performed by others, and the sound 
and fi lm recordings are presented in their own interpretation. An example of this 
was the “report” broadcast in August 2008 by Hír TV, claiming that on the com-
mission of the socialist minister of fi nance at that time, drugs had been smuggled 
into the car of two journalists working for Hír TV. Th e purpose of the action was 
claimed to compromise the journalists, who “unfolded” the plot in time. Th e truth 
was that the action had been conceived and organised by a man with a criminal 

cej10.indb   98cej10.indb   98 2013-03-20   13:03:152013-03-20   13:03:15



Bias, partisanship, journalistic norms and ethical problems

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013)  99

record, together with one of the reporters and the TV channel paid for the “self-
plot” (Zsidai, 2012). Magyar Nemzet, the daily sharing the media group with Hír 
TV, had to pay compensation in 2009, because two years earlier it had falsely stated 
that the son of the same minister had been engaged in blackmailing.3

Why do such solutions work again and again? Why do the consumers of those 
media outlets read or view them? Th e reason for it is that for example the readers, 
who read the newspapers because of their connections with parties, do not turn 
away from the paper in such cases because they do not care much about whether 
the issue was true or untrue, but whether they consider the statements authentic 
(Lasch, 1996, pp. 126, 129).

Another method for the creation of news items is at fi rst sight also showing the 
formal signs of investigative journalism, but again it is an attempt to amalgamate 
propaganda and “information.” It diff ers from the type discussed above, in that 
it presents concurrently a minimum of two contradictory statements in the same 
article which follows this formula: either a politician of the other political party, or 
someone else, or nobody did something wrong. In May 2009 Heti Válasz wrote that 
the letter written by a socialist politician disclosed that the socialist party used the 
secret service in political issues. But the letter may be a forgery — stated the article 
— and may have been written by someone else who wanted the given politician to 
be suspected. It may also be — so the article continued — that the letter had been 
written by some other socialist politician. Th e weekly presented the given letter as a 
document unmasking the socialist party (although the journalist himself declared 
that the letter was or was not a forgery). But it was presented as a product of inves-
tigative journalism, since it was based on a “secret document” which was found in 
“a secret corner of the internet.”

Th e blogosphere serves as a real aid for those who publish unchecked pieces of 
information or simply create some. Th ey have the possibility to present pieces of in-
formation and documents on some blogs as authentic pieces of information or docu-
ments. Th is happened in the case of the article by Heti Válasz as discussed above.

A few months later, in July 2009, a blog stated that the chairman of the liberal 
Federation of Free Democrats that in his capacity as member of a board distribut-
ing state funds, he gave over HUF 140 million to his own fi rm. Th e editorial offi  ces 
(fi rst the independent news page, Index) published the piece of information with-
out checking it, and then asked the politician to comment on the news item. Th ey 
acted in such a way despite the fact that on the homepage of the board referred 
to they could have easily checked the verity of the statement. Th ey later disclosed 
that the news item contained false information, and that it had been created by a 
person who was in fi nancial confl ict with the aff ected party leader (such confl ict 

3 Th is daily had to publish 14 amendments during the fi rst quarter of 2005 to apologise partly for 
the publication of false pieces of information and partly for the violation of a good name. Th e number 
of amendments was published by Élet és Irodalom, April 22, 2005.

cej10.indb   99cej10.indb   99 2013-03-20   13:03:152013-03-20   13:03:15



Balázs Sipos

100  CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013)

by itself should have created doubt in relation to the authenticity of the piece of 
information).

In the above case we cannot speak of political motivation, but rather about the 
fact that the editorial offi  ces were prejudiced against the chairman of the party. 
Right-wing editorial offi  ces were partially against him because he was left -wing, and 
the case also fi tted the interpretation scheme that left -wing parties were corrupt. 
Th at was why certain independent editorial offi  ces also considered the news item as 
credible. If my interpretation is correct, the above example can also be put into the 
earlier discussed category of unchecked news items (similar to the case of a corrupt 
representative). Th e only diff erence lies in the internet based source. 

My last example is a borderland between creating a news item and neglecting to 
validate information. Th e story goes like this: somebody created a blog in May 2012 
and published incriminating information on a right-wing politician. Th e politician 
was a recently resigned state secretary who actually accused his own government 
of corruption, and the blog blamed the former state secretary with corruption. Th e 
false news item of the freshly created blog was published less than four hours later 
by the Hungarian News Agency without verifying the statement.

CONCLUSION

Th e transformation of political media in Hungary can be characterised as a facility 
diverging from the system of norms of Anglo-Saxon journalism, although prac-
tically all the journalists considered it at the beginning of the transformation as an 
example to be followed. Th at happened despite the fact that all types of professional 
ethical codes stressed the need for impartiality, objectivity and the separation of 
news from opinion. Th e Hungarian media system today displays the character of 
integration of politics and the media, with greatly biased journalists. Such partiality 
is so strong that information is not checked when it serves the interests of the given 
political party or coincides with their ideology. Some editorial offi  ces themselves 
create news items to support certain political aspirations. Th ere are editorial of-
fi ces where journalists and editors act as political aids of certain political parties. 
Such journalists are speakers of political demonstrations and they themselves also 
organise demonstrations (e.g. in March and October 2012 pro-government mass 
demonstrations were organised by some members of the staff s of right-wing radical 
papers Demokrata and Magyar Hírlap).4

All this has basically two reasons: (1) the political culture of Hungary, which 
is based on instrumentalization and political expectations demanding the media 
organisations to be loyal to political parties; (2) the media market in Hungary is 
small, and the political media can survive only with political support (this is for 

4 Th e daily Magyar Hírlap was purchased in 2005 by a Hungarian private investor, transforming 
the daily from a left -wing liberal medium to a right-wing radical one.

cej10.indb   100cej10.indb   100 2013-03-20   13:03:152013-03-20   13:03:15



Bias, partisanship, journalistic norms and ethical problems

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013)  101

instance the case of Magyar Hírlap or of Népszava, supported by the Socialist Party), 
so neither has any autonomy. It must be added that journalists working there do not 
require it. Th eir readers, it seems, unconditionally accept the articles as authentic. 
Th e public generally despises journalists, and casts doubt on the authenticity and 
credibility of the political media.

Th e political media is only partly an instrument of political parties. Th ere are 
many journalists with strong biases, who are not affi  liated with any political party. 
But the fact that bias is a prevalent journalistic norm.

REFERENCES

Bajomi-Lázár, P. (2001). A magyarországi médiaháború. [Media War in Hungary]. Budapest: Új 
Mandátum.

Bajomi-Lázár, P. (2002). A politikai újságírás normái Magyarországon. [Th e norms of political jour-
nalism in Hungary]. Mozgó Világ, 2, pp. 53–68.

Bajomi-Lázár, P., Bajomi-Lázár, D. (2001). Újságolvasók, tévénézők a magyar sajtóról. [Readers of 
papers, TV viewers on the Hungarian press]. Népszabadság, 3 October.

Boyd-Barrett, O. (1995). Th e analysis of media occupations and professionals. In: Boyd-Barrett, O., 
Newbold, Ch. (eds.). Approaches to Media. A Reader. London, New York, Sydney and Auckland: 
Arnold.

Bromley, M. (1997). Th e end of journalism? Changes in workplace practices in the press and broad-
casting in the 1990s. In: Bromley, M., O’Malley, T. (eds.). A Journalism Reader. London and New 
York: Routledge, pp. 330–350.

Carothers, Th . (2010). Th e end of the transition paradigm. In: Diamon, L., Plattner, M.F., Costo-
poulos, Ph.J. (eds.). Debates on Democratization. Baltimore: Th e John Hopkins University Press, 
pp. 77–93.

Christian, C.G., Glasser, Th .L., McQuail, D., Nordenstreng, K., White, R.A. (2009). Normative Th eories 
of the Media. Journalism in Democratic Societies. Chicago: University of Illinois Press.

Curry, J.L. (1990). Poland’s Journalists. Professionalism and Politics. Cambridge: Cambridge University 
Press.

Dobek-Ostrowska, B. (2011). Political parallelism or political bias? Consequences for the quality of 
democracy in Poland. In: Dobek-Ostrowska, B., Głowacki, M. (eds.). Making Democracy in 20 
Years. Media and Politics in Central and Eastern Europe. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu 
Wrocławskiego, pp. 193–211.

Eörsi, I. (1998). A sajtószabadság napján [On the day of freedom of press]. Népszabadság, March 27.
Fletcher, Ch., Pallai, P. (2000). Visegrádi jegyzőkönyv. A magyar rádiós és televíziós újságírók önként 

vállalható etikai kódexe. [Protocol of Visegrád. Ethic code of Hungarian radio and TV journalists, 
which can voluntarily be accepted]. BBC World Service Training.

Gross, P. (2004). Between reality and dream: Eastern European media transition, transformation, 
consolidation and integration. East European Politics & Societies, 1, pp. 110–131.

Lasch, Ch. (1996). Az önimádat társadalma. [Th e Society of Self-adoration]. Budapest: Európa 
Könyvkiadó.

Lauk, E. (2009). Refl ections on changing patterns of journalism in the new EU countries. Journalism 
Studies, 1, pp. 69–84.

Malgot, I. (2003). Utak, tévutak, szakadékok. [Passes, wrong track, abysses]. Heti Válasz, August 8.
McNair, B. (1998). Th e Sociology of Journalism. London: Arnold.
McQuail, D. (2010). Mass Communication Th eory. 6th edition. London: Sage.

cej10.indb   101cej10.indb   101 2013-03-20   13:03:152013-03-20   13:03:15



Balázs Sipos

102  CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013)

Molnár Gál, P. (2004). Dalos, az újdondász. [Mr. Dalos, the journalist]. Népszabadság, October 19.
Molnár, T. (2003). Válasz a válasznak [Answer to the answer]. Heti Válasz [Weekly Answer], Au-

gust 22.
Murányi, G. (1992). Volt egyszer egy Magyar Nemzet? [Was once a Hungarian Nation?] Budapest: 

Héttorony.
Pálfy, G.I. (2004). „…ez rendszerváltoztató Híradó volt” Rádai Eszter interjúja. [„…it was a Newsreel 

transforming the system” Interview by E. Rádai]. Médiakutató, Winter, pp. 83–99.
Palmer, J. (1998). New production. News values. In: Briggs, A., Cobley, P. (eds.). Th e Media. An Intro-

duction. New York: Longman, pp. 377–391.
Phillips, A. (2012). Transparency and ethics of new journalism. In: Lee-Wright, P., Philips, A., 

Witschge, T. (eds.). Changing Journalism. London: Routledge, pp. 135–148.
Schulz, W. (2001). Preconditions of journalistic quality in an open society. In: Bajomi-Lázár, P., 

Hegedüs, I. (eds.). Media and Politics. Budapest: New Mandate Publishing House, pp. 47–57.
Sipos, B. (2000). Átmeneti újságírók — újságírók az átmenetben. [Provisional journalists —journalists 

in transition]. In: Rozgonyi, I. (ed.). A demokrácia 10 éve [10 Years of Democracy]. Nyíregyháza: 
Hungarian Association of Political Sciences, pp. 37–39.

Sipos, B. (2007). Médiatörténet és elbeszélt történelem. [Media history and oral history] In: Bajomi-
Lázár, P., Monori, Á. (eds.). Rendszerváltás és az újságírók. [System Changing and Journalists]. 
Budapest: PrintX, pp. 353–376.

Sipos, B. (2010). Média és demokrácia Magyarországon. A politikai média jelenkortörténete. [Me-
dia and Democracy in Hungary. The Contemporary History of Political Media]. Budapest: 
Napvilág.

Sipos, B., Takács, R. (2005). Újságíró normák. (Journalistic norms). In: Bajomi-Lázár, P. (ed.). Magyar 
médiatörténet a késő Kádár-kortól az ezredfordulóig. [Hungarian Media History from the Late 
Kadar-era until the Millennium]. Budapest: Akadémiai, pp. 53–88.

Sükösd, M. (2000). Democratic transformation and the mass media in Hungary: From Stalinism to 
democratic consolidation. In: Gunther, R., Mughan, A. (eds.). Democracy and Media. A Compara-
tive Perspective. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 122–164.

Varga Domokos, G. (2001). Elsőkből lesznek az elsők. A magyar média metamorfózisa. II. Médiaar-
cok. [Th e First Ones Become the First Ones. Th e Metamorphosis of Hungarian Media. II. Media 
Faces]. Budapest: LKD.

Vásárhelyi, M. (1995). Az intézményrendszer presztízsének alakulása a rendszerváltozás első négy 
évében. [Changes in the prestige of the institutional system during the fi rst four years of the 
new system]. INFO–Társadalomtudomány, 35. Budapest: HASc Library and HASc. VITA 
Foundation.

Vásárhelyi, M. (1999). Újságírók, sajtómunkások, napszámosok. [Journalists, Press Workers, Day-La-
bourers]. Budapest: Új Mandátum. 

Vásárhelyi, M. (2007). Foglalkozása: újságíró. [Occupation: Journalist]. Budapest: National Federation 
of Hungarian Journalists.

Zsidai, P. (2012). Hazugság, steksz, sütőpor. Ítélet a HírTv-t “lejárató” drogügyben. [Lie, dust, baking 
powder. Judgement in the drug case “discrediting” HírTV]. Retrieved May 10, 2012 from http://
magyarnarancs.hu/belpol/hazugsag-steksz-sutopor-79366.

INTERVIEWS

Borókai, Gábor
Horvát, János
Javorniczky, István
Oltványi, Ottó

cej10.indb   102cej10.indb   102 2013-03-20   13:03:152013-03-20   13:03:15



Bias, partisanship, journalistic norms and ethical problems

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1b(2013)  103

APPENDIX

Th e mentioned political media-outlets

1989/1990 1990–2000 2010–

HVG Oppositional, liberal Independent, liberal Independent, liberal

Magyar Nemzet Oppositional, with 
internal-pluralism

Right wing, conserva-
tive

Right wing, pro-
government*

Magyar Hírlap Oppositional, liberal Left  wing, liberal Extreme right wing, 
pro-government**

Népszabadság Belonged to the 
communist/socialist 
party

Left  wing, socialist Left  wing, socialist

Népszava Belonged to the 
communist trade 
union

Left  wing Left  wing, socialist

Pesti Hírlap (1992–
1994)

— Right wing, pro-
government

—

Új Demokrata / 
Magyar Demokrata 
(1994–)

— Extreme right wing Extreme right wing, 
pro-government

Magyar Narancs 
(1989–)

Left  wing, liberal, 
belonged to the 
Fidesz

Independent, left  
wing, liberal

Independent, left  
wing, liberal

Heti Válasz*** 
(2001–)

— — Right wing, pro-
government

Index**** — Independent, liberal Independent, liberal

Lánchíd Rádió*** — — Right wing, pro-
government

Inforádió**** (2000–) — — Right wing, liberal, 
pro-government

Hír TV* (2003–) — — Right wing, pro-
government

Echo TV (2005–)** — — Extreme right wing, 
pro-government

Klub Rádió (1998–) — Independent Left  wing

ATV (1990–) — Independent Left  wing

Note: Th e signs (stars) mean the same owners.

cej10.indb   103cej10.indb   103 2013-03-20   13:03:152013-03-20   13:03:15



Balázs Sipos

Th e mentioned Hungarian parties

1990 2010– To be in

MDF Right wing, conserva-
tive

— 1990–1994
1998–2002

SZDSZ Left  wing, liberal — 1994–1998
2002–2009

Fidesz Left  wing, liberal Right wing 1998–2002
2010–

MSZP Left  wing, socialist Left  wing, socialist 1994–1998
2002–2010

cej10.indb   104cej10.indb   104 2013-03-20   13:03:152013-03-20   13:03:15




