Konferencje krajowe

4. Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu KSI@ŻKA W MEDIACH – MEDIA W KSI@ŻCE pod tytułem „Praktyki lekturowe w dobie nowych mediów i technologii”
Od Czwartek, 27 Czerwiec 2024
Do Piątek, 28 Czerwiec 2024
Odsłon : 19
Kontakt dr Renata Malesa Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

4. Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu KSI@ŻKA W MEDIACH – MEDIA W KSI@ŻCE pod tytułem „Praktyki lekturowe w dobie nowych mediów i technologii”

Termin konferencji:

Od: czwartek 27 czerwca 2024

Do: piątek 28 czerwca 2024Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu KSI@ŻKA W MEDIACH – MEDIA W KSI@ŻCE pod tytułem „Praktyki lekturowe w dobie nowych mediów itechnologii”

Organizatorzy:

Katedra Informatologii Bibliologii i Edukacji Medialnej UMCS w Lublinie

Department of Social Communication and Information Activities Lviv Polytechnic National University

Department of Social Communication Lesya Ukrainka Volyn National University

Department of Media Communications Ukrainian Academy of Printing

Formuła konferencji: online MS Teams

Problematyka:

Osią konferencyjnej dyskusji chcemy uczynić  „praktyki lekturowe” (jednostkowe i społeczne) związane z czytaniem, stanowiącym wypracowaną przez określoną zbiorowość kompetencję kulturową, nabywaną w procesie socjalizacji [E. Long, O społecznej naturze czytania…]. Sposoby jego praktykowania noszą znamiona cielesno-materialne, to swoisty obyczaj, który polega na wykonywaniu powtarzalnych, zrutynizowanych czynności w określony sposób, analogicznie rzecz ma się w przypadku „praktyk medytacyjnych”, „kulinarnych” czy „podróżniczych” [R. Chymkowski, W stronę antropologii praktyk lekturowych…, M. Moryl, Antropologia odbioru literatury… ].

Podczas konferencji proponujemy podjęcie na nowo namysłu nad fenomenem i istotą zjawiska „praktyk lekturowych” w społeczeństwie nadmiaru przekazów medialnych i informacji, w czasach silnie naznaczonych rozwojem cyfrowych technologii. W nowych kontekstach chcemy poszukać odpowiedzi na zasadnicze pytania: kto czyta? co czyta? gdzie i kiedy to robi?, w jaki sposób i za pośrednictwem jakich narzędzi? dlaczego i po co?, jak rozumie i do czego wykorzystuje czytane teksty?

Poszukując odpowiedzi na te (i inne) pytania, chcemy skupić się na refleksji wokół następujących zagadnień:

  - Badania praktyk lekturowych, czytania i czytelnictwa w Polsce i na świecie.

  - Techniczne i społeczne wymiary zjawiska lektury.

  - Czytanie i czytelnictwo w dobie elektronicznej transmisji kultury pisma/ Współczesna kultura czytelnicza/ Czytanie jako forma uczestnictwa w kulturze.

  - Różnorodność praktyk lekturowych/ Modele czytania/ Style odbioru i doświadczenia lektury/  Zainteresowania i preferencje czytelników/ Sposoby i sytuacje lektury/ Drogi inicjacji czytelniczej.

 - Nowe kategorie czytelników/ Subkultury czytelnicze.

    - Praktyki lekturowe w sieci i środowisku cyfrowym/ Czytanie społecznościowe: platformy, chmury, tagi, aplikacje etc.

  -  Zmiana form praktyk lekturowych wobec dominacji kultury ruchomego obrazu.

   - Zachowania i potrzeby lekturowe różnych grup czytelników a rynek książki.

   - Przekształcenia formy książki w kontekście (nowych) potrzeb czytelniczych.

   - E-booki, audiobooki i synchrobooki – podaż na rynku i wybory lekturowe.

   - Rozwój rynku e-książek oraz usług abonamentowych. Model abonamentowy w czytelnictwie.

  -  Ekran czy papier? Rodzaj medium a percepcja tekstu i doświadczenia lekturowe/ Czytanie vs. słuchanie książki a procesy percepcyjne.

  -  Praktyki lekturowe a sztuczna inteligencja.

   - Nowoczesny marketing książki, czytania i czytelnictwa/ Cyfrowe narzędzia promocji i reklamy książki, czytania i czytelnictwa.

    - Aktywizacja czytelników i animacja czytelnictwa.

   -  Instytucje wspierające społeczny obieg książki i „społeczna infrastruktura czytania”.

    - Obrazy czytania i czytelnika w mediach.

Można również zgłaszać tematy własne, wychodzące poza proponowane obszary.

Do udziału w konferencji zapraszamy badaczy kultury książki i mediów, bibliologów, komunikologów, medioznawców, a także antropologów, historyków, socjologów, literaturoznawców oraz przedstawicieli innych dyscyplin i profesji, których badania i/lub działania zmierzają w kierunku wypracowania narzędzi oraz warsztatu, umożliwiających odzwierciedlenie „wielopłaszczyznowego”, jak najbardziej kompletnego obrazu zjawisk lektury, a przy tym użytecznych w ich holistycznym opisie: od jej uwarunkowań powiązanych z materialnymi (edytorskimi, rynkowymi, technologicznymi) aspektami społecznego życia książki, przez fundamenty instytucjonalne (projektujące i nadzorujące zadania instytucji obiegu książki, wpływających na procesy recepcji, ale też na kształtowanie się i upowszechnianie oferty, kanonów i powszechników lekturowych), aż po tworzenie się kręgów publiczności pełniących ustalone funkcje i zadania w tzw. systemie książki.

Zgłoszenia: do dnia 15 czerwca br. za pośrednictwem FORMULARZA

Językami roboczymi konferencji są polski, ukraiński, angielski.

Koszt udziału w konferencji wynosi 300 zł. (250 zł. dla członków PTKS).

Osoba do kontaktu: dr Renata Malesa Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Strona www: https://www.umcs.pl/pl/edycja-4-praktyki-lekturowe-w-dobie-nowych-mediow-i-technologii-2024-,29591.htm

 

Miejsce Online

KONTAKT


POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION

NIP: 895-18-94-768 • KRS: 0000289265


Siedziba

Stowarzyszenia

ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław

Adres

do korespondencji

ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin

E-mail

Sekretarz
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

KONTO BANKOWE

PKO Bank Polski SA, Oddział 34 we Wrocławiu

Nr rachunku: 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094

Code S.W.I.F.T. (BIC): NDEAPLP2
IBAN PL 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094

Zarząd Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, działając na podstawie §27 pkt b i d Statutu PTKS oraz uwzględniając przepisy rozporządzenia Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych z związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. Urz. UE L 119/1 z 4 maja 2016 r., postanawia:
1. Określić zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.
2. Przedmiotowe zasady stanowią załącznik do niniejszej uchwały.
3. Wykonanie uchwały powierza się Prezesowi PTKS oraz Sekretarzowi.
4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.