Organizatorzy / współorganizatorzy konferencji: Katedra Informatologii, Bibliologii i Edukacji Medialnej Instytutu Nauk o komunikacji Społecznej i Mediach UMCS w Lublinie; Department of Social Communication and Information Activities, Lviv Polytechnic National University; Department of Social Communication, Lesya Ukrainka Volyn National University; Department of Media Communications, Ukrainian Academy of Printing.
Raporty branżowe z ostatnich lat pokazują, że pozycja kobiet w różnych obszarach życia społecznego, kulturalnego, politycznego, naukowego czy gospodarczego stale się umacnia. Kobiety odgrywają w nich kluczową rolę: sprawdzają się na najwyższych stanowiskach, efektywnie zarządzają podmiotami gospodarczymi, organizacjami i instytucjami, tworzą i wdrażają innowacyjne rozwiązania branżowe i technologie, stymulują rozwój firm, stanowią inspirację i motywują do efektywniejszych działań.
Szczególnie interesującym tematem dla toczącej się obecnie w sferze publicznej, debaty o parytecie w zatrudnianiu kobiet i mężczyzn oraz prowadzeniu polityki równości szans w zarobkach, awansach, zajmowaniu stanowisk kierowniczych wydaje się zjawisko feminizacji zawodów związanych z obszarem szeroko rozumianej kultury książki.
Jaki wpływ na kształt branży książkowej mają kobiety? Jaka jest obecnie (i była w przeszłości) sytuacja kobiet w tym obszarze? Jaki odsetek stanowisk kierowniczych na rynku wydawniczo-księgarskim zajmują kobiety? Czy instytucje książki posiadają wewnętrzne polityki równościowe wraz z mechanizmami monitorowania ich implementacji? Czy w Polsce, Europie, na świecie istnieją inicjatywy mające na celu wsparcie karier kobiet w ramach tego sektora?
Poszukując odpowiedzi na te (i inne) pytania, chcemy podczas konferencji skupić się na ustaleniu pozycji kobiet w szeroko rozumianej branży książkowej. Interesuje nas rozpoznanie udziału kobiet w spektrum zawodów związanych z procesami projektowania, tworzenia, publikowania, dystrybuowania, promowania i udostępniania książek. Zawody te reprezentują m.in.: autorki, tłumaczki, ilustratorki, graficzki, wydawczynie, redaktorki, agentki literackie, krytyczki, bibliotekarki, kobiety prowadzące studia graficzne, agencje literackie, hurtownie książek, sieci księgarskie, antykwariaty, aktywnie działające w mediach branżowych, prezeski i członkinie organizacji oraz stowarzyszeń związanych z rynkiem książki i promocją czytania. Równie istotne są dla nas kwestie dotyczące funkcjonowania kobiet jako czytelniczek i konsumentek na rynku książki.
Konferencja ma na celu prezentację stanu badań o aktualnym i historycznym udziale kobiet oraz ich roli w kształtowaniu rynku usług związanych z książką. Zawsze był to sektor wymagający ze względu na dużą konkurencję, zróżnicowane potrzeby czytelniczek i czytelników, podlegający ciągłym zmianom, nie gwarantujący ekonomicznego sukcesu. Jednak kobiety mimo to, zakładały (i nadal zakładają) własne wydawnictwa, drukarnie, księgarnie, biorąc sprawy w „swoje ręce”, stawiają czoła wyzwaniom finansowym, prawnym, technologicznym.
Z naukowego punktu widzenia, istotna jest dla nas perspektywa komunikacyjna i bibliologiczna, ale także kulturowa, społeczna, polityczna, historyczna (m.in. kobiety pionierki i zasłużone w wyżej wymienionych zawodach) i wreszcie literaturoznawcza, pozwalająca na konfrontację z takimi kategoriami pojęciowymi jak „książka/literatura feministyczna”, „książka/literatura kobieca” czy „książka/literatura dla kobiet”.
Tematyka konferencji:
Można również zgłaszać tematy własne, wychodzące poza proponowane obszary.
Do udziału w konferencji zapraszamy badaczy kultury książki, bibliologów, antropologów i estetyków książki, historyków, komunikologów, medioznawców, socjologów, literaturoznawców oraz przedstawicieli innych dyscyplin i profesji, którzy centrum swych rozważań i praktyki zawodowej uczynili książkę i kobiety.
Konferencja odbędzie się zdalnie, za pośrednictwem platformy MS Teams.
Językami roboczymi konferencji są polski, ukraiński, angielski.
Koszt udziału w konferencji wynosi 250 zł. (200 zł. dla członków PTKS).
Aby wziąć udział w konferencji należy wypełnić do dnia 4 czerwca formularz rejestracyjny dostępny pod linkiem https://forms.gle/JZvgRc2swNtBzE7c7
Organizatorzy przewidują publikację materiałów pokonferencyjnych w recenzowanej monografii naukowej (Wydawnictwo UMCS).
Strona konferencji: https://www.umcs.pl/pl/edycja-3-ksi-zka-jest-kobieta-rynek-ksiazki-dla-kobiet-przeszlosc-stan-obecny-perspektywy-2023-,26627.htm
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION
POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław
ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin
Code S.W.I.F.T. (BIC): NDEAPLP2
IBAN: PL 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094
POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION
ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław
ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin
We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.