Organizatorzy / współorganizatorzy konferencji: Katedra Informatologii, Bibliologii i Edukacji Medialnej Instytutu Nauk o komunikacji Społecznej i Mediach UMCS w Lublinie; Department of Social Communication and Information Activities, Lviv Polytechnic National University; Department of Social Communication, Lesya Ukrainka Volyn National University; Department of Media Communications, Ukrainian Academy of Printing.
Raporty branżowe z ostatnich lat pokazują, że pozycja kobiet w różnych obszarach życia społecznego, kulturalnego, politycznego, naukowego czy gospodarczego stale się umacnia. Kobiety odgrywają w nich kluczową rolę: sprawdzają się na najwyższych stanowiskach, efektywnie zarządzają podmiotami gospodarczymi, organizacjami i instytucjami, tworzą i wdrażają innowacyjne rozwiązania branżowe i technologie, stymulują rozwój firm, stanowią inspirację i motywują do efektywniejszych działań.
Szczególnie interesującym tematem dla toczącej się obecnie w sferze publicznej, debaty o parytecie w zatrudnianiu kobiet i mężczyzn oraz prowadzeniu polityki równości szans w zarobkach, awansach, zajmowaniu stanowisk kierowniczych wydaje się zjawisko feminizacji zawodów związanych z obszarem szeroko rozumianej kultury książki.
Jaki wpływ na kształt branży książkowej mają kobiety? Jaka jest obecnie (i była w przeszłości) sytuacja kobiet w tym obszarze? Jaki odsetek stanowisk kierowniczych na rynku wydawniczo-księgarskim zajmują kobiety? Czy instytucje książki posiadają wewnętrzne polityki równościowe wraz z mechanizmami monitorowania ich implementacji? Czy w Polsce, Europie, na świecie istnieją inicjatywy mające na celu wsparcie karier kobiet w ramach tego sektora?
Poszukując odpowiedzi na te (i inne) pytania, chcemy podczas konferencji skupić się na ustaleniu pozycji kobiet w szeroko rozumianej branży książkowej. Interesuje nas rozpoznanie udziału kobiet w spektrum zawodów związanych z procesami projektowania, tworzenia, publikowania, dystrybuowania, promowania i udostępniania książek. Zawody te reprezentują m.in.: autorki, tłumaczki, ilustratorki, graficzki, wydawczynie, redaktorki, agentki literackie, krytyczki, bibliotekarki, kobiety prowadzące studia graficzne, agencje literackie, hurtownie książek, sieci księgarskie, antykwariaty, aktywnie działające w mediach branżowych, prezeski i członkinie organizacji oraz stowarzyszeń związanych z rynkiem książki i promocją czytania. Równie istotne są dla nas kwestie dotyczące funkcjonowania kobiet jako czytelniczek i konsumentek na rynku książki.
Konferencja ma na celu prezentację stanu badań o aktualnym i historycznym udziale kobiet oraz ich roli w kształtowaniu rynku usług związanych z książką. Zawsze był to sektor wymagający ze względu na dużą konkurencję, zróżnicowane potrzeby czytelniczek i czytelników, podlegający ciągłym zmianom, nie gwarantujący ekonomicznego sukcesu. Jednak kobiety mimo to, zakładały (i nadal zakładają) własne wydawnictwa, drukarnie, księgarnie, biorąc sprawy w „swoje ręce”, stawiają czoła wyzwaniom finansowym, prawnym, technologicznym.
Z naukowego punktu widzenia, istotna jest dla nas perspektywa komunikacyjna i bibliologiczna, ale także kulturowa, społeczna, polityczna, historyczna (m.in. kobiety pionierki i zasłużone w wyżej wymienionych zawodach) i wreszcie literaturoznawcza, pozwalająca na konfrontację z takimi kategoriami pojęciowymi jak „książka/literatura feministyczna”, „książka/literatura kobieca” czy „książka/literatura dla kobiet”.
Tematyka konferencji:
Można również zgłaszać tematy własne, wychodzące poza proponowane obszary.
Do udziału w konferencji zapraszamy badaczy kultury książki, bibliologów, antropologów i estetyków książki, historyków, komunikologów, medioznawców, socjologów, literaturoznawców oraz przedstawicieli innych dyscyplin i profesji, którzy centrum swych rozważań i praktyki zawodowej uczynili książkę i kobiety.
Konferencja odbędzie się zdalnie, za pośrednictwem platformy MS Teams.
Językami roboczymi konferencji są polski, ukraiński, angielski.
Koszt udziału w konferencji wynosi 250 zł. (200 zł. dla członków PTKS).
Aby wziąć udział w konferencji należy wypełnić do dnia 4 czerwca formularz rejestracyjny dostępny pod linkiem https://forms.gle/JZvgRc2swNtBzE7c7
Organizatorzy przewidują publikację materiałów pokonferencyjnych w recenzowanej monografii naukowej (Wydawnictwo UMCS).
Strona konferencji: https://www.umcs.pl/pl/edycja-3-ksi-zka-jest-kobieta-rynek-ksiazki-dla-kobiet-przeszlosc-stan-obecny-perspektywy-2023-,26627.htm
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION
POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław
ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin
Code S.W.I.F.T. (BIC): NDEAPLP2
IBAN: PL 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094
POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION
ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław
ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin