Instytut Komunikacji Społecznej i Mediów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej zapraszają badaczy do udziału w seminarium naukowym, którym bliska jest tematyka medioznawcza, komunikologiczna i groznawcza.
Ideą seminarium jest praca w małych grupach roboczych pod kierunkiem doświadczonych naukowców. W części obrad plenarnych eksperci przedstawiają problemy, nurty lub metody badawcze w poszczególnych aspektach mediów i komunikacji. W części tzw. „roboczej” przedmiotem pracy w trakcie spotkania stają się przesłane wcześniej szkice lub projekty, artykuły będące w trakcie powstawania (working papers), wstępne raporty itp., z którymi z wyprzedzeniem zapoznają się wszyscy członkowie grupy. Uczestnicy zostają dobrani według podobieństwa tematyki, perspektywy badawczej lub wykorzystywanych metod badawczych. Pod kierunkiem eksperta i we współpracy z osobami realizującymi podobne badania mają okazję wspólnie przeanalizować konkretne zagadnienia związane z dalszą pracą. Spotkanie służy również nakreśleniu planu pracy nad konkretnym opracowaniem naukowym, które może zostać złożone do publikacji w czasopiśmie.
IV Ogólnopolskie Seminarium Młodych Medioznawców i Komunikologów
Bydgoszcz, 4 grudnia 2019 roku
Miejsce: Biblioteka Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
ul. Karola Szymanowskiego 3
Tematem przewodnim tegorocznego spotkania jest holistyczna perspektywa komunikacji społecznej i mediów w obliczu wyzwań badawczych. Mając na uwadze krystalizowanie się tej dyscypliny, a także różnorodność problematyki badawczej, proponowane są cztery obszary tematyczne:
1. Dlaczego Google i Facebook muszą upaść?
- Utopia neutralności platform: czym są Facebook i Google?
- Czy Facebook walczy z fake news i mową nienawiści
- Czy blockchain uratuje Dolinę Krzemową?
- Użytkownik v. Google i Facebook: asymetria relacji;
- Gdy człowieka zastępuje algorytm;
- Na czym polega władza algorytmów Facebooka i Google?
- Dziwne zaufanie do Google i Facebooka;
- Facebook, Alphabet, Amazon, Huawei i sztuczna inteligencja: Kiedy monopol jest niebezpieczny;
- Mity i przyjaciele - o redefinicji znaczeń na Facebooku;
- Facebook jako cryptopticum - nowa wersja panoptykon.
2. Media audialne
- programy radiowe ich struktura;
- gatunki radiowe;
- estetyka przekazu radiowego: głosy, muzyka, efekty dźwiękowe;
- radio publiczne, komercyjne i społeczne;
- miejsce radia w systemie medialnym;
- radio wobec nowych technologii;
- oddziaływanie mediów audialnych na słuchaczy;
- podcasting.
3. „Media pod lupą”
- Monitoring mediów: komercyjny vs obywatelski;
- Edukacja medialna i obywatelska w jednym;
- Kryzys debaty publicznej i mediów: przyczyny, powody, przejawy;
- Dlaczego rzetelność jest tak ważna w dzisiejszym świecie?
- Metodologia analizy przekazów medialnych wraz z przykładami;
- Fact-checking a Bias Checking: dwie połówki tego samego jabłka?
4. Groznawstwo
- Reprezentacja grup społecznych w grach;
- Światotwórstwo i narracje w grach wideo;
- Gry niekomputerowe: planszowe, RPG, larp;
- Nowe technologie w grach: VR, AR, MR;
- Problemy dyskryminacji i toksyczności w kulturze graczy;
- Społeczności graczy online i offline;
- Definicje gry i zabawy;
- Niezależne ("indie") gry wideo;
- Gry na urządzenia mobilne;
- Edukacyjne i prospołeczne zastosowania gier;
- Aspekty projektowania i produkcji gier.
Serdecznie zapraszamy do udziału młodych medioznwców, komunikologów i groznawców, którzy są zainteresowani powyższą tematyką. Zgłoszenia prosimy nadsyłać pocztą elektroniczną na adres This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. lub This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. w terminie do 20 listopada 2019 roku. Informacja o kwalifikacji do udziału w seminarium zostanie wysłana na adres mailowy uczestnika.
Planowana jest publikacja artykułów po uzyskaniu pozytywnej recenzji. Termin przesłania tekstu: 31 grudnia 2019 r. Udział w seminarium jest bezpłatny. Koszty podróży i zakwaterowania uczestnicy pokrywają we własnym zakresie.
Organizatorzy seminarium:
dr Dominika Popielec – Kierownik
dr Marta Tymińska – Sekretarz
Patronat honorowy: Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy
Patronat medialny: Radio PiK
Partnerzy wydarzenia: Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów, Instytut Dyskursu i Dialogu.
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION
POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław
ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin
Code S.W.I.F.T. (BIC): NDEAPLP2
IBAN: PL 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094
POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION
ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław
ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin