Relacja z VI Międzynarodowej Konferencji Media-Biznes-Kultura. Pomorze 2019
O etyce w mediach, związkach pomiędzy mediami, biznesem a kulturą oraz skutecznej i odpowiedzialnej komunikacji dyskutowali naukowcy i praktycy z całej Polski podczas VI Międzynarodowej Konferencji Media – Biznes – Kultura. Pomorze 2019. Uczestnicy wydarzenia spotkali się na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego 21 i 22 października 2019 r. Organizatorem Konferencji był kierunek Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego, a współorganizatorem – Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.
Gdańskim akademikom po raz kolejny udało się zaprosić do dyskusji liczne grono medioznawców oraz przedstawicieli biznesu, kultury i organizacji pozarządowych z Polski i zagranicy. Szczególną uwagę obecnych zwrócił temat odpowiedzialności w komunikacji. – Dzisiaj jakość komunikowania w mediach pozostawia wiele do życzenia. Odpowiedzialna komunikacja powinna służyć nie tylko jednostce, ale i całemu społeczeństwu – mówiła dr hab. Małgorzata Łosiewicz. – Bez wypracowania odpowiednich norm w tej dziedzinie trudno będzie mówić o zmianach na lepsze – podkreślała. Wśród mówców plenarnych znaleźli się badacze mediów z wielu polskich ośrodków. Wszyscy zgodnie wskazywali na problemy mediów związane z etyką i jakością informacji. Prof. zw. dr hab. Janusz Adamowski z Uniwersytetu Warszawskiego mówił o polityzacji mediów w Polsce. Z kolei prof. zw. dr hab. Iwona Hofman, prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, w swoim wystąpieniu podkreślała, że odpowiedzialność za słowa stanowi główną zasadę społecznej odpowiedzialności mediów. O odbiorcach nowych mediów mówiła prof. zw. dr hab. Teresa Sasińska-Klas z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prof. zw. dr hab. inż. Włodzimierz Gogołek z Uniwersytetu Warszawskiego przedstawił wyniki badań rafinacji Big Data w dziedzinie nauki oraz kultury. O krzywdzie w środkach masowego przekazu opowiedział prof. nadzw. dr hab. Tadeusz Kononiuk z Uniwersytetu Warszawskiego. Na zakończenie referat o bezpieczeństwie etycznym oraz o złu jako cenie wolności człowieka wygłosił ks. prof. nadz. dr hab. Michał Drożdż z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.
W ramach Konferencji każdego dnia odbywały się sesje plenarne oraz obrady w czterech sekcjach tematycznych: „Media a rynek”, „Media w społeczeństwie i kulturze”, „Media a polityka” oraz „Grzeczność językowa w życiu publicznym”. Program Konferencji był bardzo bogaty – zaprezentowano ok. 60 referatów, które – tradycyjnie – zostaną opublikowane w recenzowanej monografii naukowej, podsumowującej dorobek spotkania, a także w czasopiśmie „Media Biznes Kultura”. Prelegenci tegorocznej edycji Konferencji przybliżyli uczestnikom także zagadnienia związane ze współczesnymi mediami jak m.in. wykorzystanie nowych technologii w komunikacji medialnej, sposoby zarządzania mediami, prawo w mediach, etyczność mediów czy oddziaływanie mediów na ich użytkowników. Sporym zainteresowaniem cieszył się panel studentów i doktorantów „Młodzi o mediach, biznesie i kulturze”, podczas którego dzielili się oni wynikami badań własnych nad mediami.
Podczas Konferencji zorganizowano także dwa panele eksperckie. Dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem „Prom”, organizatorem konferencji „Uczelnie w procesie zmian. Wyzwania komunikacyjne i marketingowe”, odbył się wspólny panel dyskusyjny pt. „Skuteczna komunikacja z perspektywy zawodowych komunikatorów”. Własny punkt widzenia na kwestie związane ze współczesnym public relations zaprezentowali rzecznicy prasowi reprezentujący organizacje publiczne, środowisko biznesowe oraz dziennikarze i przedstawiciele biznesu. Z kolei celem panelu pt. „Społeczna odpowiedzialność w komunikacji” było przybliżenie tego, czym jest odpowiedzialna komunikacja i co oznacza dla firm w praktyce. Wśród prelegentów znaleźli się praktycy, reprezentujący zarówno środowiska biznesowe i instytucje, którzy przedstawili obszary komunikacyjnej odpowiedzialności względem otoczenia.
Ważnym punktem programu Konferencji był uroczysty benefis redaktor Aliny Kietrys, poprowadzony przez red. Jarosława Kreta, przyjaciela bohaterki wydarzenia. Swoje gratulacje i życzenia przekazała m.in. prof. zw. dr hab. Iwona Hofman, prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Wydarzenie było także okazją do zaprezentowania książki pt. „Pani Redaktor”, wydanej pod redakcją dr hab. Małgorzaty Łosiewicz oraz dr Beaty Czechowskiej-Derkacz.
Gościem specjalnym Konferencji była Anna Mierzejewska, absolwentka kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Uniwersytecie Gdańskim, pierwsza w historii redaktor naczelna polskiej edycji magazynu „Playboy”.
Na koniec dwudniowego wydarzenia odbyły się warsztaty, które poprowadził Marcin Szczupak z firmy Press Service. Dotyczyły one wykorzystania monitoringu mediów w czasie kryzysu oraz tworzenia infografik.
Konferencje takie jak Media-Biznes-Kultura. Pomorze 2019 pomagają użytkownikom i twórcom przekazu w zrozumieniu świata mediów, które podlegają licznym zmianom. Spotkanie w Gdańsku to odpowiedź na potrzebę wymiany poglądów i doświadczeń w szerokim gronie osób podejmujących dyskusję na temat odpowiedzialnej i etycznej komunikacji oraz technologicznych, kulturowych i rynkowych procesów związanych ze środkami masowego przekazu.
Klara Mirecka
Magdalena Iwanowska
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION
POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław
ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin
Code S.W.I.F.T. (BIC): NDEAPLP2
IBAN: PL 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094
POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION
ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław
ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin