Zapraszamy na V Kongres Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej! Temat przewodni tegorocznego Kongresu, który odbędzie się w dniach 19-21.09.2019 r. na Uniwersytecie Warszawskim, brzmi: „Siła mediów: ludzie-organizacje-technologie/Media Power: People-Organisations-Technologies”. Współorganizatorem wydarzenia jest Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Współczesne zmiany technologiczne, medialne, ale i społeczne sprawiają, że siła mediów rozumiana tradycyjnie jako ‘władza’ i wpływ na społeczeństwo wymaga uwzględnienia dodatkowych czynników i wypracowania nowego kompleksowego spojrzenia. Kondycję współczesnych mediów oraz perspektywy ich rozwoju proponujemy analizować wykorzystując kategorię siły jako pojęcia uwzględniającego kategorię wpływu, władzy wraz z dynamiką relacji i efektów działania mediów w ramach trzech płaszczyzn: ludzkiej, organizacyjnej i technologicznej. Tytułową siłę mediów rozumiemy zatem jako ich rolę i pozycję w społeczeństwie (wolność słowa, etyka mediów, zaufanie do mediów, badania publiczności, wpływ na publiczność), układ sił między mediami a polityką (kampanie wyborcze, prawo mediów, polityka medialna), efektywność rynkową (innowacje, strategie rozwojowe, pluralizm i koncentracja), rozproszenie i strukturalną niepewność oraz zdolności adaptacyjne – czyli jak media zmieniają się pod względem struktury i kultury organizacyjnej.
Wszystkich badaczy zainteresowanych tą tematyką zapraszamy do dyskusji i wspólnego poszukiwania odpowiedzi na kluczowe pytania, w tym m.in:
• Jaką siłę wpływu na współczesne społeczeństwo mają media?
• Dlaczego konieczna jest nowa definicja siły mediów? I jakie mogą być konsekwencje jej przyjęcia (np. systemowe, regulacyjne)?
• Jak silne są zasady i wartości dziennikarskie?
• Czy mamy do czynienia z nowym układem sił między głównymi aktorami: państwem/władzą polityczną, mediami i publicznością?
• Czy w tym układzie zaczyna dominować perspektywa technologiczna? Jaką rolę w określaniu siły mediów odgrywają technologie (Big Data, algorytmy itp.)?
• Czego brakuje w badaniach zmierzających do określenia współczesnej siły mediów?
Obrady Kongresu będą odbywać się w języku polskim i angielskim. Zgłoszenia wystąpień powinny być nadsyłane w formie abstraktów (max. 500 słów), które będą podlegać recenzowaniu przez Komitet Organizacyjny. Zgłoszenia będą przyjmowane do 15.03.2019 r.
Wszystkie szczegóły na temat wydarzenia można znaleźć na stronie www.kongresptks2019.pl.