IV Kongres Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej "Komunikowanie społeczne w dobie nowych technologii" odbył się w Poznaniu 15-17 września 2016 roku.
Współorganizatorem Kongresu był Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu.
Honorowym patronatem Kongres objęli: Prezydent Miasta Poznania i JM Rektor Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Tematem przewodnim IV Kongresu był wpływ dynamicznie rozwijających się nowych technologii na proces komunikowania społecznego we wszystkich jego obszarach i na wszystkich poziomach. Obrady IV Kongresu stworzyły możliwość prezentacji badań i ich wyników, różnych perspektyw i podejść badawczych do analizy zależności między rozwojem nowych technologii i zmianami w procesach komunikowania, a także wytyczenia nowych kierunków naukowej refleksji poświęconej komunikowaniu społecznemu w dobie nowych technologii. W Kongresie udział wzięło 290 uczestników i gości. W 52 panelach tematycznych wygłoszono 251 referatów. Prezentowane były zarówno wystąpienia o charakterze teoretycznym, jak relacje i raporty z badań oraz analizy case studies, a także rozważania na temat metod i technik badania zależności między rozwojem technologicznym i zmianami w procesach komunikacji społecznej. Odbyły się także dwie sesje plenarne z udziałem zaproszonych gości. Obrady prowadzono w języku polskim i angielskim.
Uroczystość otwarcia Kongresu odbyła się Centrum Kultury Zamek przy ul. Św. Marcin. W otwarciu wzięli udział: Prezydent Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak, Rektor Uniwersytetu Adama Mickiewicza prof. dr hab. Andrzej Lesicki, Prorektor Uniwersytetu Adama Mickiewicza prof. dr hab. Tadeusz Wallas oraz Dziekan Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM prof. dr hab. Andrzej Stelmach i Prodziekan WNPiD UAM ds. nauki prof. dr hab. Maciej Walkowski.
Podczas uroczystego otwarcia Kongresu Prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, prof. zw. dr hab. Iwona Hofman, zaprezentowała efekty działania Towarzystwa w ostatnich latach.
Przewodniczący kapituły Konkursu ?Doktorat? na najlepszą rozprawę doktorską o komunikowaniu i mediach, prof. dr hab. Zbigniew Oniszczuk, odczytał werdykt Kapituły na rok 2015. Nagrodę otrzymała dr Karolina Albińska (Uniwersytet Łódzki). Wręczono również nagrodę za najlepszą monografię naukową z dziedziny nauk o mediach i komunikowaniu. Laureatką została dr Weronika Świerczyńska-Głownia (Uniwersytet Jagielloński).
Prof. dr hab. Bogusława Dobek-Ostrowska oraz dr Michał Głowacki poinformowali o rozwoju i perspektywach wydawanego przez PTKS czasopisma naukowego Central European Journal of Communication oraz serii wydawniczej Peter Lang Political Communication.
Ważnym elementem otwarcia Kongresu była specjalna sesja wspomnieniowa, poświęcona pamięci zmarłych w ostatnim roku prof. Wolfganga Donsbacha oraz o. prof. Leona Dyczewskiego.
Po oficjalnej części uroczystości otwarcia rozpoczęła się sesja plenarna, w której wystąpiło sześciu mówców: prof. Barbara Pfetsch z Freie Universität Berlin, dr Václav Štětka z Charles University in Prague, prof. Bogusława Dobek-Ostrowska z Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Richard Hornik z Stony Brook University, USA, który wraz z mgr Agnieszką Filipiak i mgr Elizą Kanią z UAM zaprezentowali międzynarodowy projekt News Literacy for Civil Society in XXI century.
Pierwszy dzień Kongresu zakończył się uroczystą kolacją dla wszystkich uczestników Kongresu, wydaną w salach Centrum Kultury Zamek. Następnie uczestnicy Kongresu udali się na nocne zwiedzanie Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego. Zainteresowani mogli również zwiedzić Szyfrokontener ? wystawę poświęconą historii kryptologów związanych z Poznaniem, którzy złamali kod niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma.
Drugi i trzeci dzień Kongresu odbyły się w budynku Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM na Kampusie Morasko. W drugim dniu Kongresu miał miejsce III Walny Zjazd Wyborczy. Odbyły się wybory Zarządu PTKS oraz Komisji Rewizyjnej na kadencję 2016-2019.
Prezesem Towarzystwa na IV Kadencję wybrana została prof. dr hab. Iwona Hofman (UMCS).
W skład Zarządu weszli: prof. dr hab. Zbigniew Oniszczuk (wiceprzewodniczący, UŚ), prof. dr hab. Michał Drożdż (skarbnik, UPJPII), dr Małgorzata Adamik-Szysiak (sekretarz, UMCS), prof. dr hab. Bogusława Dobek Ostrowska (redaktor naczelny Central European Journal of Communication, UWr) oraz członkowie Zarządu – prof. dr hab. Dorota Piontek (UAM), prof. dr hab. Alicja Jaskiernia (UW), prof. dr hab. Małgorzata Molęda-Zdziech (SGH).
Do Komisji Rewizyjnej wybrano: dra Bartłomieja Łódzkiego (przewodniczący, Collegium Da Vinci), dr hab. Beatę Klimkiewicz (Uniwersytet Jagielloński), dr Monikę Kaczmarek-Śliwińską (Politechnika Koszalińska), dr Małgorztę Łosiewicz (Uniwersytet Gdański) oraz dr Mirosławę Wielopolską-Szymurę (Uniwersytet Śląski).
Uczestnicy obradowali podczas dwóch bloków sesji plenarnych w piątek i sobotę. W pierwszym bloku (piątek) wygłoszono referaty w 31. panelach tematycznych:
Nowe media w komunikowaniu lokalnym, cz. 1 i 2
Nowe media w komunikowaniu politycznym, cz. 1 i 2
Komunikowanie polityczne w mediach społecznościowych
Kreowanie wizerunku instytucji w dobie nowych mediów
Komunikacja instytucji publicznych z otoczeniem
Obraz stosunków międzynarodowych w mediach
Komunikacja zewnętrzna i dyplomacji publiczna
Nowe zjawiska w systemach medialnych
Ewolucja współczesnych systemów medialnych
Media katolickie w Polsce w dobie nowych technologii
Kościół w nowych mediach
Nowe media w Public Relations
Public Relations w służbie społecznej
Gatunki i media specjalistyczne
Język i obraz w komunikacji
Media, promocja i marketing
Mediatyzacja jako proces transformacji społeczeństwa. Konieczność redefinicji pojęcia w dobie nowych technologii
Polskie kampanie wyborcze 2015 roku: wizerunki wyborcze
Polskie kampanie wyborcze 2015 roku: aktorzy, tematyka i dyskurs
Perswazja jest kobietą
Kobiety i (nowe) media
Antropologia i filozofia komunikacji
Etyka w nowych mediach
Nowe media i komunikacja w kontekście międzynarodowym
Formy aktywności jednostek w sieci
Panel ekspertów: jak komunikują się smart cities ? cz. 1: nowoczesne narzędzia komunikacji miasta z bliskim otoczeniem
Panel ekspertów: jak komunikują się smart cities ? cz. 2: nowoczesne narzędzia komunikacji miast z dalszym otoczeniem
Nowe technologie w mediach tradycyjnych
Studenci dziennikarstwa: motywacje, oczekiwania i postawy
W drugim bloku wygłoszono referaty w 21. panelach tematycznych
Kształtowanie wiedzy o polityce i podmiotach politycznych
Big Data: nowe możliwości i metody badań
Big Data w badaniach ilościowych i jakościowych ? nowoczesne techniki i metody
Komunikacja zdrowotna w profilaktyce
Komunikacja zdrowotna w nowych mediach
Radio: medium przeszłości?
(Nowe) media ? dziennikarstwo ? muzyka
Mediatyzacja etniczności
Prawne i instytucjonalne aspekty komunikacji
Media w dyskursie kulturowym
Komunikowanie w dyplomacji w dobie nowych technologii
Creative sectores i media. Konteksty komunikacyjne i kulturowe
Peregrynacje kultury popularnej ? od folku po cyfrową nostalgię
Nowe technologie w edukacji
Populistyczne komunikowanie polityczne
Nowe media, nowe dziennikarstwo?
Kulturowe konteksty nowych mediów
Nowe technologie a zmiany w społeczeństwie
Nowe media jako źródło informacji
Bliskość czy dystans? Nowe media a relacje międzyludzkie
Nowe media w edukacji ? nowe pokolenie użytkowników
IV Kongres PTKS zakończył się uroczystym spotkaniem, podsumowującym obrady i zapraszającym na kolejny V Kongres, który odbędzie się w 2019 roku w Warszawie.
Przez cały czas trwania IV Kongresu był on na bieżąco relacjonowany w mediach społecznościowych i na stronie WNPiD UAM.
POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION
NIP: 895-18-94-768 • KRS: 0000289265
ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław
ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin
Nr rachunku: 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094
Code S.W.I.F.T. (BIC): NDEAPLP2
IBAN PL 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094