Instytut Komunikacji Społecznej i Mediów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej zapraszają badaczy do udziału w seminarium naukowym, którym bliska jest tematyka medioznawcza, komunikologiczna i groznawcza.
Ideą seminarium jest praca w małych grupach roboczych pod kierunkiem doświadczonych naukowców. W części obrad plenarnych eksperci przedstawiają problemy, nurty lub metody badawcze w poszczególnych aspektach mediów i komunikacji. W części tzw. „roboczej” przedmiotem pracy w trakcie spotkania stają się przesłane wcześniej szkice lub projekty, artykuły będące w trakcie powstawania (working papers), wstępne raporty itp., z którymi z wyprzedzeniem zapoznają się wszyscy członkowie grupy. Uczestnicy zostają dobrani według podobieństwa tematyki, perspektywy badawczej lub wykorzystywanych metod badawczych. Pod kierunkiem eksperta i we współpracy z osobami realizującymi podobne badania mają okazję wspólnie przeanalizować konkretne zagadnienia związane z dalszą pracą. Spotkanie służy również nakreśleniu planu pracy nad konkretnym opracowaniem naukowym, które może zostać złożone do publikacji w czasopiśmie.
IV Ogólnopolskie Seminarium Młodych Medioznawców i Komunikologów
Bydgoszcz, 4 grudnia 2019 roku
Miejsce: Biblioteka Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
ul. Karola Szymanowskiego 3
Tematem przewodnim tegorocznego spotkania jest holistyczna perspektywa komunikacji społecznej i mediów w obliczu wyzwań badawczych. Mając na uwadze krystalizowanie się tej dyscypliny, a także różnorodność problematyki badawczej, proponowane są cztery obszary tematyczne:
1. Dlaczego Google i Facebook muszą upaść?
- Utopia neutralności platform: czym są Facebook i Google?
- Czy Facebook walczy z fake news i mową nienawiści
- Czy blockchain uratuje Dolinę Krzemową?
- Użytkownik v. Google i Facebook: asymetria relacji;
- Gdy człowieka zastępuje algorytm;
- Na czym polega władza algorytmów Facebooka i Google?
- Dziwne zaufanie do Google i Facebooka;
- Facebook, Alphabet, Amazon, Huawei i sztuczna inteligencja: Kiedy monopol jest niebezpieczny;
- Mity i przyjaciele - o redefinicji znaczeń na Facebooku;
- Facebook jako cryptopticum - nowa wersja panoptykon.
2. Media audialne
- programy radiowe ich struktura;
- gatunki radiowe;
- estetyka przekazu radiowego: głosy, muzyka, efekty dźwiękowe;
- radio publiczne, komercyjne i społeczne;
- miejsce radia w systemie medialnym;
- radio wobec nowych technologii;
- oddziaływanie mediów audialnych na słuchaczy;
- podcasting.
3. „Media pod lupą”
- Monitoring mediów: komercyjny vs obywatelski;
- Edukacja medialna i obywatelska w jednym;
- Kryzys debaty publicznej i mediów: przyczyny, powody, przejawy;
- Dlaczego rzetelność jest tak ważna w dzisiejszym świecie?
- Metodologia analizy przekazów medialnych wraz z przykładami;
- Fact-checking a Bias Checking: dwie połówki tego samego jabłka?
4. Groznawstwo
- Reprezentacja grup społecznych w grach;
- Światotwórstwo i narracje w grach wideo;
- Gry niekomputerowe: planszowe, RPG, larp;
- Nowe technologie w grach: VR, AR, MR;
- Problemy dyskryminacji i toksyczności w kulturze graczy;
- Społeczności graczy online i offline;
- Definicje gry i zabawy;
- Niezależne ("indie") gry wideo;
- Gry na urządzenia mobilne;
- Edukacyjne i prospołeczne zastosowania gier;
- Aspekty projektowania i produkcji gier.
Serdecznie zapraszamy do udziału młodych medioznwców, komunikologów i groznawców, którzy są zainteresowani powyższą tematyką. Zgłoszenia prosimy nadsyłać pocztą elektroniczną na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w terminie do 20 listopada 2019 roku. Informacja o kwalifikacji do udziału w seminarium zostanie wysłana na adres mailowy uczestnika.
Planowana jest publikacja artykułów po uzyskaniu pozytywnej recenzji. Termin przesłania tekstu: 31 grudnia 2019 r. Udział w seminarium jest bezpłatny. Koszty podróży i zakwaterowania uczestnicy pokrywają we własnym zakresie.
Organizatorzy seminarium:
dr Dominika Popielec – Kierownik
dr Marta Tymińska – Sekretarz
Patronat honorowy: Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy
Patronat medialny: Radio PiK
Partnerzy wydarzenia: Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów, Instytut Dyskursu i Dialogu.
POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION
NIP: 895-18-94-768 • KRS: 0000289265
ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław
ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin
Nr rachunku: 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094
Code S.W.I.F.T. (BIC): NDEAPLP2
IBAN PL 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094