„Co zrobić tam, gdzie doniosły fakt ginie w powodzi falsyfikatów, a głos prawdy zagłuszony zostaje niesamowitą wrzawą…?” – pytał Stanisław Lem w powieści „Głos Pana” z 1968 roku. Dziś, gdy fałszywe informacje rozprzestrzeniają się nawet kilka razy szybciej niż prawda, zadane pytanie staje się bardzo aktualne. Mimo to wciąż nie wypracowano na nie jednoznacznej odpowiedzi. Infodemia towarzysząca pandemii COVID-19 od 2020 roku uzmysłowiła, jak wielkie było nieprzygotowanie społeczeństwa na wyzwania nowoczesnego świata.
Jednym z najważniejszych i najskuteczniejszych remediów na problem dezinformacji jest edukacja medialna. Umiejętność oceny wiarygodności informacji w czasach cyfrowej rewolucji wymaga dodatkowych kompetencji w obszarze technik warsztatu dziennikarskiego. Rozwój Internetu, mediów społecznościowych i zmiana roli odbiorców mediów w użytkowników rozprzestrzeniających treści obligują też do edukacji w zakresie etyki pracy osób odpowiedzialnych za komunikowanie i informowanie opinii publicznej. Dlatego Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego organizuje w dniach 9-11 maja 2022 roku konkurs fact-checkingowy „Detektor”. Celem konkursu jest rozwój kompetencji cyfrowych i medialnych z zakresu weryfikacji informacji oraz zainteresowanie nimi przyszłych dziennikarzy i komunikologów. Obecnie to podstawowe umiejętności, tych wszystkich, którzy pracują w mediach, z mediami i dla mediów.
Konkurs składa się z trzech etapów. W pierwszym uczestnicy zostaną poproszeni o stworzenie kreatywnej pracy, która polega na zweryfikowaniu fake newsa w wybranej dziennikarskiej/komunikacyjnej technice (do 15.04.2022). W drugim autorzy najciekawszych prac wezmą udział w części warsztatowej poświęconej weryfikacji fałszywych treści w sieci poprowadzonej przez eksperta ze Stowarzyszenia Demagog (09-10.05.2022). Na koniec uczestnicy zmierzą się z dezinformującymi przekazami twarzą w twarz. Ta część konkursu składa się ze specjalnych zadań przygotowanych przez kapitułę i partnerów wydarzenia (11.05.2021). Nawet te najbardziej absurdalne nierzadko wprowadzają w błąd, budzą skrajne emocje i polaryzują społeczeństwo. To zaledwie kilka z wielu przykładów szkód przez nie wyrządzanych. Walka z dezinformującymi przekazami krążącymi w Sieci leży w rękach całego społeczeństwa, jednak szczególną rolę w tym zakresie pełnią środowiska medialne, które muszą sprostać wyzwaniom nowoczesnego świata informacji i komunikacji.
Więcej szczegółów na stronie: https://wns.ug.edu.pl/media/promowane/108821/konkurs_fact- checkingowy_detektor.
Wydarzenie „Detektor – konkurs fact-checkingowy” zostało objęte patronatami JM Rektora UG, pierwszej polskiej organizacji fact-checkingowej Stowarzyszenia Demagog, Komisji Europejskiej, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Komitetu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach Polskiej Akademii Nauk oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.
POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION
NIP: 895-18-94-768 • KRS: 0000289265
ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław
ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin
Nr rachunku: 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094
Code S.W.I.F.T. (BIC): NDEAPLP2
IBAN PL 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094