III Konferencja Etyka Public Relations: „Odpowiedzialny PR w świecie algorytmów”

Etyka PR to cykliczna konferencja objęta patronatem Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Tematem przewodnim trzeciej edycji konferencji, zorganizowanej przez Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego, była odpowiedzialna komunikacja z otoczeniem w rzeczywistości rewolucji cyfrowej.

Konferencję otworzyli: prof. dr hab. Iwona Hofman – prezeska Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), dr hab. Małgorzata Łosiewicz, prof. UG – dyrektorka Instytutu Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG oraz dr hab. Radosław Kossakowski, prof. UG – prodziekan ds. badań naukowych i współpracy międzynarodowej Wydziału Nauk Społecznych UG.

Celem cyklicznych konferencji Etyka PR jest prezentacja badań z zakresu public relations w perspektywie etycznej, a także szeroka dyskusja z udziałem praktyków nad kondycją, znaczeniem oraz standardami działań w tym obszarze. Organizatorem trzeciej edycji konferencji był IMDiKS UG, dwie poprzednie edycje odbyły się kolejno na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz na Uniwersytecie Warszawskim.

Tytuł III Konferencji Etyka PR brzmiał: „Odpowiedzialny PR w świecie algorytmów”. – Wybór tematu tegorocznej konferencji był dla nas dość oczywisty. W erze platform i danych w obszarze PR nastąpiły znaczące zmiany. Mamy do czynienia z komunikacją zapośredniczoną i jej nowymi uczestnikami. Dodatkowo w czasie pandemii COVID-19 komunikacja bezpośrednia została zastąpiona komunikacją sieciową, co stało się wyzwaniem dla zawodowych komunikatorów. Prowadzenie odpowiedzialnej komunikacji okazało się kluczem do utrzymywania relacji z otoczeniem. Ale jak prowadzić skuteczną i jednocześnie etyczną komunikację w dobie algorytmów, fake newsów, infodemii i ekspansji mediów społecznościowych? Właśnie na takie pytania szukaliśmy odpowiedzi w czasie naszej konferencji, co ważne – także z udziałem ekspertów: praktyków z obszaru biznesu i instytucji publicznych – mówi dr Beata Czechowska Derkacz z IMDiKS UG, współorganizatorka i członkini Komitetu Naukowego konferencji.

Podczas konferencji w roli keynote speakerów wystąpili znakomici badacze: Jerzy Olędzki, pomysłodawca Konferencji Etyka PR, emerytowany profesor Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, który wygłosił wykład pt. „Czy o etykę PR niepokoją się tylko seniorzy i nauczyciele akademiccy?”, Jerzy Zajadło, prawnik i filozof, profesor w Katedrze Teorii i Filozofii Państwa i Prawa UG z wystąpieniem pt. „Naruszenie zasad etyki PR a demokratyczne państwo prawa” oraz Jan Kreft, profesor na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, który wygłosił referat „Rytualizacja pokuty – gdy sprawca staje się ofiarą i zbawicielem”.

W czasie spotkania nie zabrakło też głosu praktyków, którzy każdego dnia stają przed dylematami etycznej komunikacji w świecie wielkiej cyfrowej transformacji. W debacie „Odpowiedzialna i etyczna komunikacja w erze rewolucji cyfrowej – mission impossible?” udział wzięli przedstawiciele organizacji branżowych i mediów: Anna Kiryjow-Radzka – prezeska Zarządu Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich PRom, Emilia Hahn – prezeska Zarządu Stowarzyszenia Agencji Public Relations, Przemysław Mitraszewski – prezes Zarządu Związku Firm Public Relations, Cyprian Maciejewski – wiceprezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, Małgorzata Gradkowska – publicystka Regionalnego Portalu „Zawsze Pomorze”. Spotkanie poprowadził dr hab. Dariusz Tworzydło, prof. UW – kierownik Katedry Komunikacji Społecznej i Public Relations Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW.

Zmiany komunikacyjne wykorzystujące siłę platform, algorytmów i danych otworzyły nowe obszary badawcze dotyczące public relations i szerzej – komunikowania, a nowy sposób budowania i utrzymywania społecznych relacji dotknął świata polityki, biznesu, kultury, nauki. W dyskursie naukowym, stanowiącym platformę do wymiany myśli i doświadczeń, udział wzięli przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych, prowadzący badania z zakresu komunikacji. Panele naukowe zostały podzielone na trzy sekcje: „Wyzwania edukacyjne dla branży PR”, której przewodniczyła dr hab. Monika Przybysz, prof. UKSW (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego); „Etyka komunikacji w czasach permanentnego kryzysu”, której przewodniczyła dr hab. Katarzyna Drąg (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie) oraz „Przyszłość PR w obliczu rewolucji cyfrowej”, której przewodniczyła dr Beata Czechowska-Derkacz z IMDiKS UG.

Konferencja odbyła się 2 grudnia 2022 roku w formule online, pod patronatem honorowym Rektora Uniwersytetu Gdańskiego prof. dr. hab. Piotra Stepnowskiego oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

W skład Komitetu Naukowego weszli:  

  • dr hab. Janusz Adamowski, Uniwersytet Warszawski,
  • prof. dr hab. Michał Drożdż, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie,
  • dr hab. Jan Kreft, Politechnika Gdańska,
  • dr hab. Jerzy Olędzki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego,
  • dr hab. Krystyna Wojcik, Szkoła Główna Handlowa,
  • dr hab. Małgorzata Łosiewicz, prof. UG, Uniwersytet Gdański,
  • dr hab. MonikaPrzybysz, prof. UKSW, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego,
  • dr hab. Waldemar Rydzak, prof. UEP, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu,
  • dr hab. Karina Stasiuk-Krajewska, prof. Uniwersytetu SWPS, Uniwersytet SWPS,
  • dr hab. Dariusz Tworzydło, prof. UW, Uniwersytet Warszawski,
  • dr hab. Anna Adamus-Matuszyńska, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach,
  • dr hab. Jacek Barlik, Uniwersytet Warszawski,
  • dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska, Uniwersytet Warszawski,
  • dr Beata Czechowska-Derkacz, Uniwersytet Gdański,
  • dr Ewa Hope, Politechnika Gdańska,
  • dr Karolina Ołtarzewska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie,
  • dr Łukasz Przybysz, Uniwersytet Warszawski.

Organizatorem kolejnej edycji Konferencji Etyka PR będzie Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.

 

dr Beata Czechowska-Derkacz

Specjalistka ds. promocji badań naukowych

Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego

KONTAKT


POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION

NIP: 895-18-94-768 • KRS: 0000289265


Siedziba

Stowarzyszenia

ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław

Adres

do korespondencji

ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin

E-mail

Sekretarz
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

KONTO BANKOWE

PKO Bank Polski SA, Oddział 34 we Wrocławiu

Nr rachunku: 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094

Code S.W.I.F.T. (BIC): NDEAPLP2
IBAN PL 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094

Zarząd Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, działając na podstawie §27 pkt b i d Statutu PTKS oraz uwzględniając przepisy rozporządzenia Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych z związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. Urz. UE L 119/1 z 4 maja 2016 r., postanawia:
1. Określić zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.
2. Przedmiotowe zasady stanowią załącznik do niniejszej uchwały.
3. Wykonanie uchwały powierza się Prezesowi PTKS oraz Sekretarzowi.
4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.