20-21.10.2022, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński
W dniach 20-21 października 2022 roku odbyła się czwarta edycja konferencji z cyklu „Wiedza – Komunikacja – Działanie”, której organizatorem był Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wydarzenie zostało objęte patronatem Prezydenta Miasta Krakowa prof. dr. hab. Jacka Majchrowskiego, a patronem naukowym wydarzenia zostało Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej. Uczestnicy mieli możliwość uczestniczenia w konferencji w gmachu Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, a także zdalnie za pośrednictwem MS Teams.
Konferencję otworzyły dr hab. Agnieszka Hess, prof. UJ, dr hab. Maria Nowina Konopka, prof. UJ oraz dr hab. Weronika Świerczyńska-Głownia, prof. UJ. Następnie odbyło się wręczenie Księgi Jubileuszowej prof. dr hab. Teresie Sasińskiej-Klas. Kolejnym punktem programy była dyskusja panelowa „Rewolucja czy ewolucja komunikacyjna?”, do której zaproszono zastępcę redaktora naczelnego dziennika „Rzeczpospolita” Michała Szułdrzyńskiego oraz konsultanta z zakresu nowych mediów i e-commerce Michała Nowackiego z DigitalFlow. W dalszej części rozpoczęły się cztery sesje tematyczne: „Trendy we współczesnej komunikacji”; „Tożsamość w stanie zamętu. Medialne narracje o wojnie, kryzysach i przemocy”; „Przyszłość komunikacji – w kierunku AI”. Ponadto, jeden z paneli został poświęcony komunikowaniu z perspektywy młodych naukowców.
Konferencje z cykl „Wiedza – Komunikacja – Działanie” mają na celu poszerzanie perspektyw badawczych w interdyscyplinarnym gronie, a tegoroczna edycja obejmowała spektrum zagadnień związanych z koncepcją „nowej rewolucji komunikacyjnej”. Dyskusji zostały poddane współczesne trendy, pochylano się także nad rolą sztucznej inteligencji w mediach i debatowano nad przyszłością komunikacji.
Pierwszy dzień konferencji zakończyła uroczysta kolacja na zaproszenie Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego w Pałacu Wielopolskich, podczas której uczestnicy konferencji mogli wymienić się poglądami w nieco swobodniejszej atmosferze.
W wydarzeniu wzięło udział ok. 100 uczestników z ośrodków naukowych z całej Polski, a także doktoranci, studenci i absolwenci Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Podejmowane tematy wystąpień dotyczyły m.in. komunikowania w obliczu zagrożeń, kreowania opinii publicznej w cyfrowym świecie, badań nad siecią i platformami cyfrowymi, ewolucji nauk o komunikacji społecznej i mediach, współczesnych przemian komunikacji sieciowej czy sztucznej inteligencji jako tematu badań nad komunikacją.
mgr Tomasz Łysoń