19 listopada we Wrocławiu, przy okazji międzynarodowej konferencji naukowej związanej z faktem wydawania już od 10 lat nakładem PTKS komunikologicznego czasopisma Central European Journal of Communication - wręczono nagrodę główną dziesiątej jubileuszowej edycji Konkursu PTKS na Najlepszą Pracę Doktorską z zakresu Nauk o Mediach i Komunikacji Społecznej DOKTORAT ’17. Decyzją Zarządu do zmagań konkursowych zakwalifikowano 8 prac obronionych w roku 2017, podejmujących różne kwestie mieszczące się w obszarze konkursowej problematyki. Wśród nich przeważały zagadnienia związane z analizą współczesnej kondycji zawodu dziennikarza, ujmujące wizję tego zawodu w kontekście międzynarodowym, redefinicję zawodu dziennikarza w czasach konwergencji mediów oraz kształtowanie się dziennikarskiej etyki normatywnej w polskim środowisku dziennikarskim. Znaczące miejsce w grupie prac konkursowych zajmowały też dysertacje poruszające problematykę relacji łączących nadawcę i odbiorcę w procesie komunikowania masowego, koncentrujące się na funkcjach nadawców i odbiorców w partycypacyjnym modelu tworzenia opowieści transmedialnej oraz na kreowaniu wizerunku autora przekazu medialnego przez jego odbiorców. Poza tym w zestawie prac konkursowych znalazły się rozważania o radiowych formach teatru w kontekście współczesnych przemian mediów masowych, o strategiach nadawczych wideoblogerów prowadzących kanały popularnonaukowe, o funkcjonowaniu prasy lokalnej w woj. łódzkim w relacji z jej społecznym otoczeniem oraz o filozoficznej koncepcji Vilema Flussera odnoszącej się do zależności łączących komunikację, media masowe i społeczeństwo. Można więc powiedzieć, że zakres tematyczny konkursowych rozpraw był bardzo rozległy i oryginalny.
Wszystkie prace zostały zrecenzowane w oparciu o arkusze recenzyjne, obejmujące w sumie 11 kryteriów oceniających różne aspekty prac, dające maksymalnie 55 punktów ocenianej dysertacji. Recenzenci zwracali przy tym szczególną uwagę na społeczną doniosłość podjętej problematyki, na poprawność metodologiczną i konstrukcyjną pracy, na język wywodu i jego osadzenie źródłowe. W ostatecznym rezultacie najwięcej punktów, bo aż 54 uzyskała praca pt. Kształtowanie wizerunku autora felietonu przez odbiorcę tekstu, napisaną przez p. dr Annę Barańską - Szmitko pod opieką naukową prof. dr hab. Grażyny Habrajskiej z Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego.
W sumie w toku dziesięciu edycji konkursu zgłoszono 68 prac doktorskich podejmujących różnorodne aspekty funkcjonowania mediów masowych i komunikacji społecznej, tworzących bardzo bogatą paletę problemów łączących się z konkursową tematyką. W świetle przytoczonych danych, wydaje się zatem, że nadrzędne cele konkursu: aktywizowanie i integrowanie środowiska medioznawców i komunikologów oraz popularyzacja ich badań - zostały zrealizowane. Rosnąca zaś w ostatnich latach liczba zgłaszanych rozpraw świadczy wyraźnie o utrwaleniu się rangi konkursu w świadomości badaczy zajmujących konkursową problematyką.
POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION
NIP: 895-18-94-768 • KRS: 0000289265
ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław
ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin
Nr rachunku: 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094
Code S.W.I.F.T. (BIC): NDEAPLP2
IBAN PL 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094