Publikacje

Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej

PTKS wydaje czasopisma i publikacje z zakresu dyscypliny nauk o komunikacji społecznej i mediach.

Najważniejszym projektem wydawniczym stowarzyszenia jest czasopismo naukowe "Central European Journal of Communicaton” https://www.cejc.ptks.pl/. Wydawanie półrocznika w języku angielskim ma podkreślać rosnące znaczenie nauki o komunikacji i mediach w Europie Środkowej oraz innych rejonach świata. Celem redakcji jest promowanie rozwoju teorii i badań empirycznych, w tym także zróżnicowanych podejść metodologicznych. W czasopiśmie są publikowane także recenzje książek, rozważania na temat badań naukowych, raporty z konferencji oraz wywiady z przedstawicielami środowiska akademickiego i praktyków komunikacji i mediów.

Od 2019 roku PTKS jest również wydawcą elektronicznego periodyku naukowego ”Com.press” https://compress.edu.pl, który ukazuje się dwa razy do roku. Do publikowania na łamach tego czasopisma zapraszani są przede wszystkim młodzi naukowcy. „Com.press” przygotowywany jest we współpracy z Instytutem Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego https://media.uj.edu.pl oraz Wydawnictwem ToC https://toc-editions.com.

W 2017 roku Towarzystwo rozpoczęło wydawanie serii PTKS, która poświęcona jest szeroko rozumianej problematyce komunikacji społecznej i mediów. Książki te dokumentują dorobek Kongresów PTKS. Z kolei, w 2019 roku ukazała się pierwsza pozycja w serii będącej efektem działalności redakcji i sekcji badawczych, poprzez które działa PTKS. Każdy tom serii jest pomyślany jako element mozaiki, która obrazuje obszar badań dyscypliny nauk o komunikacji społecznej i mediach.

Towarzystwo współpracuje z prestiżowymi wydawnictwami oferującymi publikacje z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach, takimi jak: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Oficyna Wydawnicza AFM oraz Wydawnictwo Adam Marszałek. W Wydawnictwach tych publikowane są książki, które są zwieńczeniem realizowanych projektów i organizowanych przez PTKS wydarzeń naukowych.

Od początku swojego istnienia, Towarzystwo monitoruje rynek krajowych publikacji z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach. W wyniku tej działalności opracowana została bibliografia dyscypliny 2007-2018. Obecnie przygotowywane jest internetowe repozytorium dyscypliny.

Polski system medialny w procesie zmian
Data wydania: 30.12.2022 r.

Polski system medialny w procesie zmian

Monografia Polski system medialny w procesie zmian (t. 2) jest kontynuacją publikacji sprzed roku, obejmującej wybrane zagadnienia systemu medialnego przedstawione przez Autorów reprezentujących różne ośrodki i różne perspektywy badawcze. Część pierwsza – Polski system medialny i jego konteksty – oraz druga – Media (nie)tradycyjne – dotyczą bezpośrednio zmian zachodzących w polskich mediach. Zawierają opracowania na temat prasy, radia i telewizji, a także mediów społecznościowych. Część trzecia – Medialny świat wokół gier wideo – obejmuje tematy związane z elektroniczną rozrywką i mediami, które zajmują się tą kwestią. Zawartość tomu doskonale wpisuje się w dorobek dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach, potwierdzając z jednej strony jej zróżnicowanie, z drugiej spójność. Prezentowane artykuły mogą być bowiem w szczegółach traktowane jako odrębne tematycznie, ale w całości się uzupełniają i znakomicie obrazują zmiany zachodzące w polskim systemie medialnym na progu drugiej dekady XXI wieku.

Siła mediów
Data wydania: 15.12.2020 r.

Siła mediów

Atrakcyjność tematów związanych z siłą i władzą mediów w nowej rzeczywistości medialnej powoduje, że badacze chętnie podejmują rozmaite kwestie z tego obszaru badań medioznawczych. (…) Współczesne refleksje na ten temat powiązane są zwłaszcza z efektami zmian dokonujących się pod wpływem nowych technologii cyfrowych, które wywierają wielostronny wpływ na wzrost gospodarczy, produktywność i społeczeństwo, w tempie którego ludzkość wcześniej nie zaznała.
Stare potęgi ekonomiczne i moralne, mające władzę i kapitał symboliczny, wystarczający, aby być autorytetami, takie jak wielkie gazety opiniotwórcze czy telewizja, detronizowane są przez nowe twory internetowe i portale społecznościowe, Twittera, YouTube’a czy serwisy z zawartością filmową typu Netflix. Konsekwencją tej mediamorfozy jest przejście do nowego, nie w pełni jeszcze ukształtowanego systemu mediów, w którym role i wpływy są rozdzielane na nowo. (…) Efektem ubocznym wykluwania się nowego systemu jest proliferacja kanałów medialnych, niszowość oraz polaryzacja mediów.
(…) Rozpiętość tematyczna książki świadczy o tym, jak wiele pól eksplorują medioznawcy, aby próbować odkrywać i zrozumieć złożoność mechanizmów działania współczesnych mediów.

Siła mediów
Data wydania: 15.12.2020 r.

Siła mediów

Atrakcyjność tematów związanych z siłą i władzą mediów w nowej rzeczywistości medialnej powoduje, że badacze chętnie podejmują rozmaite kwestie z tego obszaru badań medioznawczych. (…) Współczesne refleksje na ten temat powiązane są zwłaszcza z efektami zmian dokonujących się pod wpływem nowych technologii cyfrowych, które wywierają wielostronny wpływ na wzrost gospodarczy, produktywność i społeczeństwo, w tempie którego ludzkość wcześniej nie zaznała.
Stare potęgi ekonomiczne i moralne, mające władzę i kapitał symboliczny, wystarczający, aby być autorytetami, takie jak wielkie gazety opiniotwórcze czy telewizja, detronizowane są przez nowe twory internetowe i portale społecznościowe, Twittera, YouTube’a czy serwisy z zawartością filmową typu Netflix. Konsekwencją tej mediamorfozy jest przejście do nowego, nie w pełni jeszcze ukształtowanego systemu mediów, w którym role i wpływy są rozdzielane na nowo. (…) Efektem ubocznym wykluwania się nowego systemu jest proliferacja kanałów medialnych, niszowość oraz polaryzacja mediów.
(…) Rozpiętość tematyczna książki świadczy o tym, jak wiele pól eksplorują medioznawcy, aby próbować odkrywać i zrozumieć złożoność mechanizmów działania współczesnych mediów.

KONTAKT


POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION

NIP: 895-18-94-768 • KRS: 0000289265


Siedziba

Stowarzyszenia

ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław

Adres

do korespondencji

ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin

E-mail

Sekretarz
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

KONTO BANKOWE

PKO Bank Polski SA, Oddział 34 we Wrocławiu

Nr rachunku: 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094

Code S.W.I.F.T. (BIC): NDEAPLP2
IBAN PL 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094